تاریخ انتشار: دوشنبه 26 فروردین 1398
ارگانوئیدهای نخاعی که بیماری های مخرب عصبی را تقلید می کنند

  ارگانوئیدهای نخاعی که بیماری های مخرب عصبی را تقلید می کنند

ارگانوئیدهایی که طناب نخاعی در حال تکوین را تقلید می کنند می توانند به تحقیقات و هم چنین تولید دارو برای بیماری های مخرب عصبی مانند آتروفی عضلانی نخاعی و اسکلروزیس جانی آمیوتروفیک(ALS) کمک کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین انستیتو بیولوژی مولکولی و سلولی A*STAR توانسته اند با موفقیت ارگانوئیدهای نخاعی را از سلول های بنیادی پرتوان مشتق از افراد سالم و بیماران مبتلا به آتروفی عضلانی نخاعی(SMA) تولید کنند. برای تولید این ارگانوئیدهای نخاعی محققین سلول های بنیادی را با استفاده از یک کوکتیل شیمیایی برای تمایز به سلول های پیش ساز طناب نخاعی تحریک کردند. در ادامه آن ها این سلول ها را درون یک ژل غنی از ماتریکس خارج سلولی کپسوله کردند. ارگانوئیدهای نخاعی که با این روش تولید شدند مشخصه های طناب نخاعی در حال تکوین را نشان دادند که دارای انواع مختلف سلول های بنیادی از جمله نورون های حرکتی، نورون های بینابینی و آستروسیت ها بود.

آتروفی عضلانی نخاعی(SMA) یک بیماری نورون های حرکتی است که عمدتا کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری به دلیل موتاسیون ژنی ایجاد می شود که منجر به یک نقص پروتئینی در نورون های حرکتی نخع می شود و بدین ترتیب منجر به تخریب عصبی در عضلات اسکلتی می شود. از آن جایی که ارگانوئیدهای نخاعی و بالطبع نورون های حرکتی موجود در آن ها رفتاری بسیار شبیه نورون های حرکتی در بیماران مبتلا به آتروفی عضلانی نخاعی دارند، محققین بر این باورند که می توان از آن ها در مطالعات پایه، طراحی دارو و غربالگری ها دارو استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه