Erythropoietin، اریتروپویتین
تاریخ انتشار: دوشنبه 21 آذر 1390
اریتروپویتین با انقباض رگ های خونی سبب افزایش فشار خون در مغز می شود

  اریتروپویتین با انقباض رگ های خونی سبب افزایش فشار خون در مغز می شود

اریتروپویتین یا EPO ممکن است به عنوان ماده "نیروزا" به ورزشکاران معرفی  گردد ، اما تحقیقات جدیدی که در مجله FASEB منتشر شده است نشان می دهد که این نیروزایی هزینه های بالایی(افزایش خطر ابتلا به مشکلات عروقی در مغز) دارد. بر اساس این بررسی ، استفاده کوتاه یا بلند مدت از EPO ، با تنگ کردن شریانها ، فشارخون را افزایش می دهد ، که این موجب کاهش جریان خون به مغز می شود. این یافته همچنین در تضاد با شواهد پیشین است که نشان می داد EPO ممکن است درمان به موقع و پایداری برای قربانیان سکته مغزی باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress؛ دکتر Peter Rasmussen از دانشگاه زوریخ سوئیس گفت: یافته های جدید این مطالعه شواهد موجود در مورد EPO را به دقت مورد بررسی قرار داده و به ترسیم بهتراثرات مثبت EPO دربرابر اثرات مضرآن برای سلامت هر بیمار کمک می کند. " درتحقیقات آینده باید دارویی مبتنی بر EPO برای درمان تولید شود که اثرات منفی بر روی عروق خونی مغز نداشته باشد."
برای این کشف ، Rasmussen و همکارانش اثرات دوزهای بالا و حاد EPO را به مدت سه روز و دوز کم ومزمن EPO را به مدت 13 هفته در دو گروه از مردان سالم ارزیابی کردند. پاسخ دهی عروق مغز در هنگام استراحت و درطی ورزش دوچرخه سواری ، با و بدون هیپوکسی ، بررسی شد. رگ های خونی نیز با استفاده از اندازه گیری سونوگرافی و با اندازه گیری میزان اکسیژن رسانی به مغز مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. آنها دریافتند که تجویز طولانی مدت EPO سبب افزایش هماتوکریت می شود در حالی که تجویزدوزحاد چنین اثری ندارد. آنها همچنین دریافتند که  هر دو گروه افزایش انقباض عروق خونی و فشار خون بالا داشتند.
"EPO توسط پزشکان برای افزایش سلولهای قرمز خون درافراد بیماری که نمی توانند آنرا به اندازه کافی تولید کنند تجویز می شود . زمانی که EPO توسط دوچرخه سوارها و دونده های سالم استفاده می شود سبب تقویت عملکرد آنها می شود که اغلب در مسابقات آنرا تقلب می دانند.

 Rasmussen افزود:EPO  نه تنها احتمالا برای ورزشکاران ناسالم و خطرناک است ، بلکه بسیاری از راه های دیگر برای ایجاد استقامت بدون استفاده از دارو وجود دارد. "

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه