تاریخ انتشار: چهارشنبه 17 اسفند 1390
ازدواج‌هاي فاميلي، خطر ابتلا به بيماري‌هاي ژنتيكي را تا دو برابر افزايش مي‌دهد

  ازدواج‌هاي فاميلي، خطر ابتلا به بيماري‌هاي ژنتيكي را تا دو برابر افزايش مي‌دهد

مدير گروه ژنتيك پژوهشگاه ابن سينا با اعلام اين كه سه تا چهار درصد نوزادان كشور با بيماري مادرزادي متولد مي‌شوند، گفت: ازدواج فاميلي، خطر ابتلا به بيماري‌هاي ژنتيكي را تا دو برابر افزايش مي‌دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ایسنا، دكتر حميدرضا خرم خورشيد، با بيان اين مطلب افزود: به رغم پيشرفت‌هاي صورت گرفته در زمينه پيشگيري و تشخيص بيماري‌هاي ژنتيكي، سالانه هزاران نوزاد مبتلا به بيماري‌هاي مادرزادي در كشور متولد مي‌شوند.

 

وي گفت: طبق آمارها حدود سه تا چهار درصد نوزاداني كه در كشور به دنيا مي‌آيند، مبتلا به يك بيماري ژنتيكي يا نقص مادرزادي هستند كه احتمال تولد نوزاد مبتلا به بيماري ژنتيكي در ازدواج‌هاي فاميلي دو برابر بوده و به شش تا هشت درصد مي‌رسد.

 

دكتر خرم خورشيد افزود: اين امر نشان دهنده نقش ازدواج‌هاي فاميلي در بروز بيماري‌هاي ژنتيكي به ويژه در كشورهايي چون ايران است كه اين نوع ازدواج‌ها رواج بيشتري دارد.

 

وي با بيان اين كه بيماري‌هاي محيطي و ژنتيكي دو سر طيف عظيم بيماري‌ها هستند، خاطرنشان كرد: در اين ميان، بيماري‌هاي چند عاملي كه هم محيط و هم ژنتيك در بروز آنها نقش دارند از شايع‌ترين مشكلاتي هستند كه بشر امروز با آن دست به گريبان است. ديابت، چربي و فشار خون و همچنين سرطان‌ها از جمله بيماري‌هاي قابل ذكر در اين خصوص هستند.

 

مدير گروه ژنتيك پژوهشگاه ابن سينا با اشاره به اين كه تاكنون بيش از 17 هزار بيماري ژنتيكي - يا بيماري‌هايي كه ژنتيك نقش مهمي در آن‌ها دارد - در جهان شناخته شده‌ است، افزود: مبتلايان به اين بيماري‌ها، در كشورهاي مختلف 10 تا 30 درصد تخت‌هاي بيمارستاني را اشغال مي‌كنند. البته در ايران ميزان تخت‌هاي بيمارستاني تخصيص يافته به اين بيماران كمتر است.

 

وي گفت: متاسفانه براي اكثر بيماري‌هاي ژنتيكي درمان قاطعي وجود ندارد و همچنان بهترين راه مبارزه با اين بيماري‌ها، پيشگيري است. در حال حاضر با انجام مشاوره ژنتيك خصوصا در ازدواج‌هاي فاميلي مي‌توان خطر ابتلا به اين بيماري‌ها را به ميزان قابل توجهي كاهش داد.

 

وي در ادامه افزود: البته ميزان آگاهي مردم بالا رفته و اگر اين روند ادامه يابد به طور قطع در آينده نه چندان دور نرخ تولد نوزاداني كه مشكلات ژنتيكي دارند كمتر خواهد شد. به عنوان مثال در ايران، از هر 20 نفر يك نفر حامل ژن بيماري بتاتالاسمي است اما غربالگري كه در هنگام ازدواج انجام مي‌شود باعث شده ميزان بروز بيماري تالاسمي ماژور در كشور بسيار پايين بيايد.

 

دكتر خرم خورشيد در پايان اظهار كرد: هر بيماري ژنتيكي نيازمند بررسي است و بسته به نوع بيماري ژنتيكي راهكارهاي موجود به پدر و مادر ارائه مي‌شود. تشخيص قبل از لانه‌گزيني، تشخيص قبل از تولد، غربالگري‌ها و تشخيص‌هاي بعد از تولد نيز از جمله راهكارهاي تشخيصي بيماري‌هاي ژنتيكي هستند.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه