تاریخ انتشار: یکشنبه 07 اسفند 1390
استراتژی های جدید برای درمان بیماریهای عفونی

  استراتژی های جدید برای درمان بیماریهای عفونی

سیستم ایمنی ، بدن را از طریق شناسایی و از بین بردن پاتوژن های مهاجم در برابرعفونت محافظت می کند. این دو استراتژی اساس روشهای مرسوم بالینی درمبارزه علیه بیماری های عفونی را تشکیل می دهند. در شماره اخیرمجله Science، Miguel Soares  از پرتغال با همکارانش پیشنهاد کردند که نیازاست استراتژی سومی به نام تحمل به عفونت درنظر گرفته شود تا درآن میزبان آلوده ازطریق کاهش آسیب بافتی و دیگر اثرات منفی ناشی از پاتوژن یا پاسخ ایمنی ، خود را از عفونت  درمقابل مهاجم محافظت کند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از ScienceDaily؛ این نویسندگان استدلال می کنند که شناسایی مکانیسم های زیر بنایی این پدیده نادیده گرفته شده ،تا حد زیادی می تواند راه را برای استراتژی های تازه درمانی بسیاری ازبیماری های عفونی انسان هموارکند.   پس از تهاجم پاتوژن ها(باکتری، ویروس یا انگل ها)، سیستم ایمنی بدن برای تشخیص، تخریب و در نهایت از بین بردن پاتوژن های بیماریزا تحریک می شود . این به اصطلاح "مقاومت در برابر عفونت" در حفاظت از میزبان ازعفونت بسیار مهم است است، اما اغلب با خسارت های ناخواسته به برخی از بافتها ی حیاتی میزبان (کبد، کلیه، قلب، مغز)، همراه است. اگر آسیب بافتی کنترل نشود ممکن است عواقب مرگباری داشته باشد، مانند آنچه اغلب در مالاریای شدید، سپسیس شدید و احتمالا سایر بیماری های عفونی اتفاق می افتد.
تحمل ، اثرات مضر عفونت و متعاقب آن، پاسخ ایمنی در میزبان را کاهش می دهد. اگر چه پدیده ایمنی به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته اما تحمل عفونت تا حد زیادی در پستانداران از جمله انسان نادیده گرفته شده است. در حالی که هنوز هم موارد زیادی برای یادگیری درخصوص تحمل عفونت توسط میزبان وجود دارد.
این محققان به ویژه به شناسایی مکانیسم های تحمل بیماری خاص از یک سو، و استراتژی های عمومی تحمل، که ممکن است برای محافظت میزبان  در برابرعفونت های آینده ، به کار گرفته شود علاقمند شدند. از آنجا که مقاومت تنها مکانیزم در نظر گرفته شده درمطالعات حیوانی و انسانی است، زمانی که میزبان در برابر عفونت تسلیم می شود اغلب سیستم ایمنی بدن با شکست مواجه می شود.
نویسندگان بر این باورند که این همیشه صدق نمی کند، وبراهمیت تمایز بین مقاومت شکست خورده و عدم تحمل به عنوان علت مرگ و میر بیماری های عفونی تاکید می کنند. این تمایزبه انتخاب روش های درمانی کمک می کند. هنگامی که مشکل اصلی عدم تحمل باشد، پس  تقویت سیستم ایمنی بدن و یا تجویز آنتی بیوتیک ممکن است بیهوده و بی اثر باشد. در این مورد، افزایش تحمل در مبارزه با بیماری های عفونی، التهابی و ایمنی خودکار احتمالا خیلی بیشتر موثر می باشد.
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه