استرس مزمن، پیری سلول های بنیادی، بنیان
تاریخ انتشار: دوشنبه 30 آبان 1390
استرس مزمن، روند پيري سلول‌ها را سرعت مي‌بخشد

  استرس مزمن، روند پيري سلول‌ها را سرعت مي‌بخشد

بر اساس نتايج يک پژوهش جديد مشخص شد، افرادي که استرس‌هاي مزمن يا طولاني مدت را تجربه کرده‌اند و يا در محدوده زماني خاصي مبتلا به افسردگي بوده‌اند، سريع‌تر پير مي‌شوند.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ايسنا، پژوهشگران بر اساس نتايج يک مطالعه نشان دادند افرادي که تحت تنش‌هاي شديد و پر استرس هستند، از تلومرهاي کوتاه‌تري برخوردارند.

تلومرها خارجي‌ترين بخش از کروموزوم ها هستند که با افزايش سن کوتاه‌تر مي‌شوند. در حالي که استرس‌هاي کوتاه مدت باعث بروز افزايش سرعت ضربان قلب و يا عرق کردن کف دست مي‌شوند و مزايايي را از جمله تقويت سيستم ايمني به دنبال دارند، اما استرس هاي طولاني مدت به عنوان عامل اصلي بسياري ازعارضه ها همچون چاقي، حملات قلبي و يا ريزش مو شناخته شده‌اند.

محققان طي يک مطالعه طول تلومرافراد سالم و افسرده را محاسبه کردند، سپس آزمايش کردند که چگونه افراد استرس خود را تنظيم مي کنند. ميکاييل ويک گرن يکي از محققين اين پژوهش مي‌گويد : "اين پژوهش نشان داد که سطوح کورتيزول نشان دهنده استرس مزمن است و اين استرس با تلومرهاي کوتاه‌تر در هر دو گروه از افراد افسرده و سالم همراه است.

پژوهشگران دريافتند تغييرات ساده در شيوه زندگي مي تواند به افراد کمک کند تا ميزان کورتيزول را در بدن خود کاهش دهند. به عنوان مثال ، نتايج يک مطالعه 6 هفته تايلندي نشان داده است افرادي که تمرين‌هاي مديتيشن را انجام مي‌دهند به ميزان قابل توجهي سطح کورتيزول و فشار خون در بدنشان کاهش مي‌يابد.

مشروح اين پژوهش در چاپ جديد مجله Biological psychiatry منتشر شده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه