تاریخ انتشار: شنبه 29 شهریور 1399
استروژن مغزی برای حفاظت از مغز در زمان کمبود اکسیژن حیاتی است

  استروژن مغزی برای حفاظت از مغز در زمان کمبود اکسیژن حیاتی است

زمانی که مغز اکسیژن کافی را دریافت نمی کند، استروژن تولید شده بوسیله نورون ها در مردان و زنان موجب بیش فعالی آستروسیت های مغزی و حفاظت آن ها از عملکرد مغزی می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در زمان سکته یا سایر آسیب های مغزی که موجب می شوند مغز با کمبود اکسیژن مواجه شود، آستروسیت ها می توانند بیش از اندازه فعال شوند و با افزایش پیام رسانی سلولی و آزادسازی فاکتورهای حفاظت کننده عصبی و پاکسازی نوروتوکسین ها از مغز حفاظت کنند. این پژوهش جدید بوسیله پژوهشگران دانشگاه Augusta نشان داده است که استروژن مترشحه از نورون ها برای فعال شدن آستروسیت ها بدنبال آسیب ایسکمی(مانند سکته) حیاتی است. در زمان کمبود اکسیژن ناشی از آسیب های مغزی، پیام رسانی FGF2 فعال می شود و به موجب آن آنزیم آروماتاز مسئول ساخت استروژن را فعال می کند که همین امر موجب بیش فعال شدن آستروسیت ها و حفاظت از مغز در برابر آسیب ها شود.

با توجه به این یافته، محققین پیام رسانی FGF2 و آنزیم آروماتاز را اهداف درمانی مناسبی برای حفاظت از مغز بعد از سکته مغزی و سایر آسیب های مغزی می دانند که می توان به موجب آن ها رویکردهای درمانی و دارویی را ارائه داد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه