تاریخ انتشار: شنبه 26 بهمن 1398
استفاده از سلول درمانی برای درمان آسیب های ریوی در مطالعات پیش بالینی

  استفاده از سلول درمانی برای درمان آسیب های ریوی در مطالعات پیش بالینی

پژوهشگران در بررسی‌های خود دریافته اند که پیوند نوع خاصی از سلول‌های ریه موش‌های سالم به موش‌های مبتلا به آنفلوانزا می‌تواند به ترمیم آسیب‌های ریوی آنها کمک کند. در این آزمایش، سلول‌های خاصی موسوم به سلول‌های آلوئولار نوع دو (AT2)، از ریه موش های سالم به موش‌های ناسالم پیوند زده شد تا به تنفس ساده‌تر آنها و بهبود سطح اکسیژن دریافتی کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، اندرو واگهان استادیار دانشگاه پنسیلوانیا در مورد استفاده از این رویکرد درمانی می گوید: ما این روش ساده را به کار بردیم تا تاثیر پیوند سلول‌های آلوئولار نوع دو را در ترمیم ریه موش‌های بیمار بررسی کنیم.

آرون وینر از دیگر پژوهشگران این مطالعه می گوید: انجام دادن این پیوند را در انسان تصور کنید. اگر انسان ها در فصل شیوع آنفلوانزا به این بیماری دچار شوند، می‌توان از پیوند سلول‌های آلوئولار نوع دو برای بهبود آنها استفاده کرد. هدف ما، داشتن ذخایری از این سلول‌ها برای استفاده از آنها در هنگام نیاز است.

پژوهش ابتدایی واگهان و همکارانش، روی پیامدهای منفی آسیب ریه از جمله عفونت شدید تمرکز داشت. آنها در بررسی‌های جدید خود تلاش کردند تا موش‌های مبتلا به آنفلوانزا را با پیوند سلولی بهبود ببخشند. در فرآیند ترمیم با کمک سلول‌های آلوئولار نوع دو، معمولا نوعی ماده فعال سطحی تولید می‌شود که کششی سطحی در کیسه هوایی ریه ایجاد می‌کند تا عملکرد آن تضمین شود اما سلول‌های آلوئولار نوع دو می‌توانند عملکردی مشابه فعالیت سلول بنیادی نیز داشته باشند. آنها می‌توانند از عهده ترمیم خود برآیند و کار انتقال گازهای هوای تنفسی را نیز در ریه‌ها انجام دهند. واگهان و همکارانش تصمیم گرفتند از این قابلیت سلول‌های آلوئولار نوع دو، برای کمک به ترمیم ریه آسیب دیده استفاده کنند. پژوهشگران، این روش را علاوه بر موش‌های مبتلا به آنفلوانزا، روی موش‌هایی که ریه آنها به دلایل دیگر از جمله استنشاق اسید، شیمی‌درمانی و "پنومونی‌ باکتریایی‌" (bacterial pneumonia) آسیب دیده بود نیز آزمایش کردند. واگهان ادامه داد: در کمال تعجب دیدیم که پیوند سلول‌های آلوئولار نوع دو، در دو یا سه مورد دیگر از آسیب‌های ریوی نیز کارآمد است و تاثیر مثبتی بر بهبود آنها دارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه