تاریخ انتشار: چهارشنبه 30 بهمن 1392
استفاده از سلول های بنیادی برای ترمیم جزایر لانگرهانس بیماران دیابتی
رییس انجمن ایمونولوژی و آلرژی

  استفاده از سلول های بنیادی برای ترمیم جزایر لانگرهانس بیماران دیابتی

رییس انجمن ایمونولوژی و آلرژی گفت: یکی از چشم اندازهای بسیار امیدوار کننده این است که از سلول های بنیادی برای رفع مشکل افراد دیابتی که دچار تخریب سلول های لانگر هانس شده اند استفاده شود.
امتیاز: Article Rating
دکتر محمد وجگانی متخصص ایمونولوژی از دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو هیأت علمی و استاد گروه ایمونولوژی این دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار "بنیان" با اشاره به اینکه محققین در عرصه های مختلف ایمونولوژی سعی می کنند به تکنولوژی برای استفاده از سلول های بنیادی دسترسی پیدا کنند گفت: مثلا در برای بهبود بیماران دیابتی سال ها است که بحث پیوند سلول های بنیادی برای ترمیم سلول های تخریب شده لانگرهانس مطرح است.
وی افزود:یکی از چشم اندازهای بسیار امیدوار کننده این است که از سلول های بنیادی برای رفع مشکل افراد دیابتی که دچار تخریب سلول های لانگر هانس شده اند استفاده شود.
این متخصص ایمونولوژی خاطرنشان کرد: در زمینه پیوند کلیه، پیوند مغز استخوان و سایر پیوندها که یکی از حوزه های مهم ایمونولوژی است بحث استفاده از سلول های بنیادی برای جایگزینی بافت مطرح و در دست تحقیق است.
رییس انجمن ایمونولوژی و آلرژی با بیان اینکه بیماری پمفیگوس و سایر بیماری های اتوایمیون مانند آرتریت روماتویید بیماری هایی هستند که می توانند از سلول های بنیادی بهره ببرند گفت: بیماری های پمفیگوس و لوپوس را اگر بتوان از سلول درمانی استفاده کرد، می توان باامید به آینده حرکت کرد.
وی در خصوص نتیجه فعالیت های پژوهشی دانشجویان سلول های بنیادی و میزان کاربردی شدن علومی که آنها می آموزند گفت: علاقه اصلی من در تدریس اتوایمینوتی و بیماری های خود ایمنی مانند ام اس، لوپوس و...است. حوزه دوم علاقه من بحث ایمونولوژی مخاطی و دستگاه گوارش و دستگاه تنفس است که در هر کدام از این زمینه ها پایان نامه های مختلفی دفاع شده است. برای مثال یکی از پایان نامه های خوب ما در زمینه ام اس بود.
این متخصص ایمونولوژی افزود: در زمینه مولکولار ژنتیک کارهای خوبی انجام شده که این نشان می دهد چشم انداز روشنی پیش روی دانشجویان رشته های سلولی و ملکولی ماست.
دکتر وجگانی تصریح کرد: یکی از حوزه های اصلی فعالیت ما در 10 سال گذشته در زمینه ام اس بوده است . اخیرا نیز در بحث ژنتیک فعالیت را شروع کرده ایم که برای نمونه دو دانشجوی پزشکی در حال حاضر در بیمارستان خاتم بر روی مدل حیوانی MSکار می کنند. آن ها به دنبال عرضه یک ماکرو RNA هستتند و قصد دارند تغییر و بروز و ظهور این ماکرو RNA را در مدل حیوانی بررسی کنند  تا راه حل های بهتری برای درمان بیماران مبتلا به ام اس پیدا شود. هرچند این فرآیند هزینه زیادی دارد اما این فعالیت شروع شده است و امید میرود نیایج خوبی هم داشته باشد. 
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
جمعه, 09 اسفند,1392

لیلا عرب

صادق عزیز <br />با سلام <br />تمام تلاش محققین در این جهت است که بتوانند دیابت را درمان کنند و تحقیقات زیادی در زمینه داروها یا سلول درمانی در جریان است ولی این که چه زمانی دیابت درمان قطعی خواهد شد نا مشخص است.

پنجشنبه, 08 اسفند,1392

sadegh

با سلام <br />یعنی دیابت درمان میشه؟ <br />چقدر پیشرفت دشاتیم و اینکه مثلا حدودا نمیشه تخمین زد که کی درمان قطعی دیابت میسر میشه؟

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه