تاریخ انتشار: یکشنبه 13 آذر 1390
استفاده از سلول های بنیادی برای درمان ماکولا

  استفاده از سلول های بنیادی برای درمان ماکولا

محققان ژاپنی در حال راه اندازی مرکز آزمایش سلول های IPS برای بیماری های چشمی غیرقابل درمان هستند. این اقدام آزمایش سلول های بنیادی جنینی را به چالش می کشد.

امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از  the-scientistبیماری چشمی استحاله ماکولا که به علت کهولت سن رخ می دهد(AMD) از جمله بیماری های غیرقابل درمان چشم تلقی می شود که موجب کوری در افراد مسن می گردد.
در حال حاضر، دو کارآزمایی جدید در جریان است. یک مورد با استفاده از سلو ل های بنیادی جنینی انسانی( hESCs ) و دیگری که تبدیل سلول های بنیادی پرتوان القایی (iPSCs) از سلول های پوست بزرگسالان انجام می شود.

این روش درمانی برای 10 تا 15 درصد از افراد مسن تر بالای 65 سال مبتلا به خشکی AMD امیدوار کننده است. آزمایش های موازی باید به دانشمندان اجازه دهد پتانسیل درمانی دو نوع سلول های بنیادی را با یکدیگر مقایسه کنند.

بنا به گفته Suzanne Ildstad، مدیر موسسه درمان سلولی دانشگاه هلوئیزویل در کنتاکی است که در این آزمایش مشارکت نداشته است ، مشکل استفاده از سلول های بنیادی جنینی این است که آنها به قدری ابتدایی هستند که زمانی که بخواهید آنها را وادار به تمایز کنید، آنها می توانند به تراتوم که باعث رشد تومور می شوند تبدیل شوند.

وی افزود: من فکر نمی کنم که  سلول های iPS هنوز به طور کامل شناخته شده اند  و فکر می کنم تعداد زیادی از سوالات ناشناخته در زمینه استفاده از این سلول ها در زمینه سلول درمانی هنوز بدون پاسخ باقی مانده  است.

بیماری AMD می تواند به افراد بالای 40 سال آسیب برساند و با ایجاد لکه های سیاه در مرکز بینایی آنها به تدریج موجب نابینایی شود.

AMD ماکولا را تخريب مي کند. ماکولا قسمت حساس به نور شبکيه است که مسوول ديد مستقيم و واضحي است که در اعمالي چون خواندن، تشخيص چهره ها، تماشاي تلويزيون و رانندگي مورد نياز است.

هنگامي که سلول هاي ماکولا تخريب شد يک نقطه کور در مرکزميدان بينايي ايجاد خواهد شد اما ديد محيطي بدون تغيير باقي مي ماند.

 بيماران دچار AMD مي گويند "مانند اين است که يک سوراخ در ميدان بينايي شما وجود دارد. شما مستقيم را خيلي خوب نخواهيد ديد اما لبه هاي ميدان بينايي را واضح خواهيد ديد."

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه