تاریخ انتشار: شنبه 21 تیر 1399
استفاده از فناوری ویرایش ژنوم CRISPR/Cas9 برای درمان دیابت

  استفاده از فناوری ویرایش ژنوم CRISPR/Cas9 برای درمان دیابت

محققین از فناوری ویرایش ژنومی CRISPR/Cas9 برای تصحیح موتاسیون تک ژنی که منجر به دیابت نوع سندرم ولفرام می شود استفاده کردند.
امتیاز: Article Rating

 به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، بیماران مبتلا به سندرم ولفرام طی دوران کودکی یا بزرگسالی به دیابت مبتلا می شوند و خیلی زود نیاز به درمان های جایگزین کننده انسولین پیدا می کنند و بارها در طول روز باید انسولین تزریق کنند که این خود با عوارض جانبی همراه است. سندرم ولفرام بدلیل موتاسیون در یک تک ژن(WSF1) ایجاد می شود و همین امر موجب شده است که محققین سعی بر این داشته باشند که از ترکیب فناوری سلول های بنیادی و CRISPR برای تصحیح اشتباهات ژنتیکی و به طور ویژه موتاسیونی که موجب دیابت می شود استفاده کنند.

در این مطالعه برای اولین بار محققین سلول های بیمار مبتلا سندرم ولفرام را گرفته و در ادامه آن ها را به سلول های بنیادی پرتوان القایی (iPSCs) بازبرنامه ریزی کرده و آن ها را با استفاده از فناوری CRISPR/Cas9 ویرایش کرده و در ادامه به سلول های بتای تولید کننده انسولین تمایز دادند. این سلول های ویرایش شده به موش مدل سندرم ولفرام پیوند شدند و مشاهده شد که این سلول های قادر بودند که سطح گلوکز خون جانور را در سطح طبیعی نگه دارند. محققین بر این باورند که این رویکرد می تواند در آینده ای نزدیک برای بیماران انسانی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه