تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 14 مرداد 1399
استفاده از مدل های سلولی جهش یافته برای مطالعه بیماری پارکینسون

  استفاده از مدل های سلولی جهش یافته برای مطالعه بیماری پارکینسون

محققین از ابزارهای ویرایش ژنومی برای وارد کردن یک موتاسیون ژنتیکی شایع درون سلول های بنیادی میمون و مدل سازی بیماری پارکینسون استفاده کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این پژوهش جدید محققین از فناوری ویرایش ژنوم CRISPR/Cas9 برای تغییر یک تک نوکلئوتید و ایجاد موتاسیون G2019S درون سلول های بنیادی مشتق از میمون استفاده کردند. در بیماران مبتلا به پارکینسون، این موتاسیون منجر به فعالیت بیش از اندازه آنزیم کیناز LRRK2 می شود که در متابولیسم سلولی دخیل است. به این ترتیب متابولیسم درون این سلول های بنیادی به اندازه سلول های طبیعی موثر نیست. این سلول های بنیادی طول عمر کوتاه تری در شرایط آزمایشگاهی دارند اما زمانی که در معرض استرس اکسیداتیو قرار می گیرند به آن مقاومت نشان می دهند.

به عقیده محققین این سلول های ویرایش شده، گامی رو به جلو برای مطالعه بیماری پارکینسون و سایر بیماری های عصبی مخرب در مدل های پریمات محسوب می شوند. در حال حاضر پارکینسون بیش از 10 میلیون نفر را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار داده است و افراد مبتلا به دلیل مشکلات عصبی مربوط به این بیماری عوارضی مانند تشنج، از دست رفتن کنترل حرکات ارادی، عملکرد نامناسب قلبی و گوارشی را نشان می دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه