تاریخ انتشار: یکشنبه 27 اسفند 1396
استفاده از نانوتکنولوژی برای تشخیص بیومارکر مولکولی برای استئوآرتریت

  استفاده از نانوتکنولوژی برای تشخیص بیومارکر مولکولی برای استئوآرتریت

برای اولین بار، محققین در مرکز پزشکی ویک فارست توانسته اند با استفاده از یک تکنولوژی جدید، یک مولکول خاص نشان دهنده استئوآرتریت و سایر بیماری های التهابی را اندازه گیری کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این مطالعه پیش درمانگاهی، محققین از یک حسگر نانو سوراخ وضعیت جامد(solid-state nanopore sensor) به عنوان ابزاری برای آنالیز اسید هیالورونیک(HA) استفاده کردند.

اسید هیالورونیک مولکولی است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و در هیدارته شدن بافت ها، التهاب و سرخوردن مفاصل روی هم نیز دخیل است. فراوان و اندازه پراکنش اسید هیالورونیک در بافت های زیستی به عنوان یک نشان گر یا مارکر برای التهاب در نظر گرفته می شود، که این التهاب خود عامل استئوآرتریت و بیماری های التهابی مزمن است.

اما روش کمی سازی جدید ذکر شده(نانو سوراخ وضعیت جامد) که بوسیله دکتر آدام هال و همکارانش در ویک فارست طراحی شده است به دلیل حساسیت، سرعت و حجم کوچک نمونه ای که نیاز دارد به عنوان یک ابزار آنالیزی قوی توجه زیادی را به خود جلب کرده است. روشی که در حال حاضر بیشترین کاربرد را در زمینه تشخیص التهاب دارد، استفاده از ژل الکتروفورز است که فرایندی آهسته، غیر دقیق، نیمه کمی است و نیازمند مقادیر زیادی از مواد اولیه است. روش های دیگری مانند اسپکترومتری توده ای و کروماتوگرافی نیز مورد استفاده قرار می گیرد که گران قیمت هستند. اما در این مطالعه جدید، هال و همکراش از یک پلیمر سنتتیک اسید هیالورونیک برای اعتبار بخشی به رویکرد های اندازه گیری استفاده کردند و در ادامه از پلت فرمی برای تعیین  اندازه پراکنش حدود 10 نانوگرم اسید هیالورونیک استخراج شده از مایع سینوویال یک مدل اسب استئوآرتریتی استفاده کردند. رویکرد اندازه گیری شامل میکروچیپی است که یک سوراخ نانومتری روی آن قرار دارد. این سوراخ به اندازه ای کوچک است که تنها مولکول های منفرد می توانند از این سوراخ عبور کنند و تشخیص داده شده و مورد آنالیز قرار گیرند. با بکارگیری این رویکرد برای مولکول های اسید هیالورونیک، محققین توانستند اندازه تک تک این مولکول ها را تعیین کنند. پراکنش سایر اسید هیالورونیک با گذشت زمان در استئوآرتریت تغییر می کند، بنابراین این تکنولوژی می تواند به ارزیابی بیشتر و بهتر پیشرفت بیماری کمک کند.

به عقیده هال، با استفاده از یک رویکرد با حداقل تهاجمی بودن می توا مقادیر بسیار اندک مایعات(مانند مایع سینوویال گرفته شده از زانو در این مطالعه)، بیماری را شناسایی کرد و یا این که تعیین کرد که بیماری تا چه اندازه پیشرفت کرده است. با داده های بدست آمده از این رویکرد می توان به تعیین یک درمان مناسب برای بیماری امیدوار بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه