تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 اسفند 1399
استفاده از ژن درمانی برای ناتوانی های حرکتی در مدل های جانوری

  استفاده از ژن درمانی برای ناتوانی های حرکتی در مدل های جانوری

پژوهشگران آلمانی با تزریق گونه‌ای پروتئین مصنوعی به مغز موش‌هایی که به دلیل آسیب نخاعی دچار فلج حرکتی شده‌اند، آنها را معالجه کردند، به طوری که این جانوران مجددا قادر به راه رفتن شدند. این اولین بار است که محققین موفق شده اند پیوند عصبی میان مغز و طناب نخاعی موش های آسیب دیده را مجددا برقرار سازند؛ آسیبی که تاکنون برگشت ناپذیر به نظر می رسید.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، آسیب‌های نخاعی در انسان که اغلب در ورزش یا حوادث رانندگی به وجود می‌آید، باعث فلج حرکتی فرد می‌شود زیرا رشته‌های عصبی که اطلاعات حرکتی را بین ماهیچه‌ها و مغز جابجا می‌کنند قادر به بازسازی و رشد مجدد نیستند.

در مطالعه ای جدید، پژوهشگران دانشگاه «روهر» در شهر بوخوم آلمان با استفاده از پروتئینی که خود طراحی کرده و ساخته‌اند، موفق شدند سلول‌های عصبی موش‌های فلج را تحریک کنند تا دوباره سلول بسازند.

به عقیده دیتمار فیشر، رئیس این تیم پژوهشی، نکته ویژه در مورد این مطالعه این است که این پروتئین نه تنها برای تحریک سلول‌های عصبی که خود آن پروتئین را تولید می‌کنند استفاده می‌شود، بلکه از طریق مغز به جاهای دورتر هم انتقال می‌یابد. به این ترتیب با یک مداخله نسبتاً مختصر، تعداد بسیار زیادی از عصب‌ها را تحریک می‌کنیم تا آنها به نوبه خود سلول‌های عصبی جدیدی را تولید کنند و در نهایت موش‌ها می‌توانند دوباره راه بروند

به گفته این پژوهشگر آلمانی، موش‌های فلجی که به این روش تحت درمان قرار گرفتند، پس از دو تا سه هفته راه رفتن را آغاز کردند. بر اساس آنچه در سایت اینترنتی دانشگاه روهر نوشته شده، این درمان شامل تزریق حامل‌های اطلاعات ژنتیکی به مغز برای تولید پروتئین است که «هایپر اینترلوکین ۶» نام دارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه