تاریخ انتشار: شنبه 31 خرداد 1399
استفاده از ژن های جهنده برای تولید نورون در شرایط آزمایشگاهی

  استفاده از ژن های جهنده برای تولید نورون در شرایط آزمایشگاهی

فرایند تولید سلول های مغزی دارای عملکرد در ظروف آزمایشگاهی نیازمند فعال سازی دقیق عناصر ژنتیکی خودخواه موسوم به رتروترانسپوزون های LINE1 است. این یافته پژوهشگران مرکز تحقیقات KAUST می تواند منجر به درمانی بی خطرتر و موثرتری برای بیماری پارکینسون و سایر بیماری های مغزی شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، ژنوم های انسانی، موشی و سایر پستانداران دارای صدها هزار عنصر L1 است. اغلب این عناصر غیر فعال هستند اما باز هم برخی از آن ها توانایی تولید نسخه هایی از خودشان را دارند و به قطعات مختلف DNA جهش یا پرش(jump) می کنند که همین امر روی تنظیم ژن اثر می گذارد و می تواند هم مفید و هم مضر باشد. برخی اوقات این ژن های جهنده می توانند موجب شروع یک بیماری شوند. در شروع تکوین مغز، فعالیت L1 برای شکل گیری مناسب نورون ها لازم است، هر چند دلیل این امر مشخص نیست.

برای نشان دادن این امر، دکتر اورلاندو و همکارانش مدل سلولی از تکوین عصبی را تولید کرده اند. آن ها سلول های پوستی مشتق از جنین موش ها را گرفته و آن ها را به نورون های تولید کننده دوپامین (شبیه نورون های موجود در جسم سیاه) بازبرنامه ریزی کردند. در این فرایند، محققین فعال سازی L1 را مشاهده کردند. در ادامه این نورون ها بوسیله دو داروی که دینامیک L1 را بلوک می کند تیمار شدند. هر دو تیمار به طور قابل توجهی کارایی تبدیل شدن سلولی را مختل کردند که این امر نشان داد که فعال شدن این عناصر L1 برای بازبرنامه ریزی موفقیت آمیزی سلول های پوستی به سلول های عصبی ضروری است.

آنالیزهای توالی یابی DNA نیز نشان دهنده وارد شدن عناصر L1 به درون DNA بود که این امر با hotspotهای وارد شده به پیرامون ژن های دخیل در متعهد شدن رده عصبی و عملکرد نورونی مطابقت داشت.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه