تاریخ انتشار: چهارشنبه 26 اسفند 1394
استفاده از کلونینگ برای تولید سلول های بنیادی

  استفاده از کلونینگ برای تولید سلول های بنیادی

برای اولین بار، تکنولوژی کلونینگ برای تولید سلول های بنیادی که از نظر ژنتیکی با بیماران بالغ مطابق هستند، استفاده شده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازstem-cells-news، هیچ گونه موافقت قانونی برای کلونینگ انسان وجود ندارد اما جنین های کلون شده انسان می توانند به عنوان منبعی از سلول های بنیادی برای بیمار استفاده شوند و کاملا با ویژگی های ژنتیکی وی مطابقت داشته باشند. این سلول های بنیادی می توانند به هر سلولی در بدن فرد تبدیل شوند. دکتر Gearhart در دانشگاه پنسیلوانیا برای اولین بار استفاده از این روش برای تولید سلول های بنیادی خاص بیمار را در سال 1990 پیشنهاد کرد اما در سال های اخیر به این راهکار توجه بیشتری شده است.

در مطالعه ای که این ماه در مجله Cell Stem Cell‌به چاپ رسیده است، محققین از سلول های پوستی دو مرد 35 و 75 ساله برای تولید سلول های بنیادی از جنین های کلون شده استفاده کردند. آن ها نشان دادند که امکان تولید سلول های بنیادی خاص بیمار با استفاده از تکنولوژی انتقال هسته و بدون توجه به سن بیماران وجود دارد. هم چنین در مطالعه ای مشابه محققین در بنیاد سلول های بنیادی نیویورک از سلول های پوستی خانم 32 ساله ای که مبتلا به دیابت نوع یک بود برای تولید سلول های بنیادی مطابق با وی استفاده کردند. این فرایند بسیار ترغیب کننده است و سلول هایی بنیادی مهمی را در اختیار محققین قرار می دهد که می توانند برای تولید همه سلول های بدن مورد و ترمیم نواحی آسیب دیده بدنی مورد استفاده قرار گیرند. در این مطالعه محققین از ترکیب الکتریسیته و مواد شیمیایی و دستکاری غلظت کلسیم برای بهبود فرایند کلونینگ استفاده کردند. در این مطالعه که آن ها از سلول های فرد مبتلا به دیابت استفاده کردند و در نهایت سلول های بنیادی خاص بیمار دیابتی را تولید کردند که هسته از سلول پوست فرد بیمار و تخمک از یک اهداکننده بدست آمده بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه