تاریخ انتشار: شنبه 27 مهر 1398
استفاده از یک ترکیب مشتق از گیاهان برای کمک به ژن درمانی

  استفاده از یک ترکیب مشتق از گیاهان برای کمک به ژن درمانی

استفاده از ژن درمانی شانس موفقیت درمان افراد مبتلا به مشکلات ایمنی و خونی مانند کم خونی داسی شکل و لوکمیا را افزایش داده است. این بیماری ها که زمانی نیازمند پیوند مغز استخوان بودند؛ در حال حاضر می توانند با مدیفه کردن سلول های بنیادی خون ساز خود بیماران و تصحیح مشکل ژنتیکی دخیل در بروز بیماری با موفقیت درمان شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در حال حاضر رویکردهای ژن درمانی موجود گران قیمت و زمان بری هستند و انتقال ژن های سالم به سلول های بنیادی خون بیماران برای تصحیح مشکل ژنتیکی نیازمند مراحل متعدد است. در مطالعه جدیدی که محققین مرکز تحقیقات Scirpps در مجله معتبر Blood به چاپ رسانده اند، آن ها مدعی هستند که توانسته اند برخی از مراحل اضافی که منجر به مشکلات فعلی در ژن درمانی می شوند را حذف کنند و راه مقرون به صرفه تر و سریع تری را ارائه کنند.

در این مطالعه جدید محققین از caraphenol A استفاده کرده اند که ریز مولکول بسیار شبیه با رزوراترول است که یک ماده طبیعی تولید شده بوسیله انگور است. رزوراترول یک عامل آنتی اکسیدان و ضد التهابی است و caraphenol A نیز همین ویژگی ها را دارد. اضافه کردن caraphenol A به سلول های بنیادی خون ساز انسانی به همراه میکس وکتور لنتی ویروسی موجب کاهش دفاع ذاتی طبیعی سلولی و ورود آسان تر وکتور به ویروس شد. زمانی که این سلول های بنیادی تیمار شده به موش وارد شدند، تقسیم شدند و سلول های خونی با اطلاعات ژنتیکی جدید را تولید کردند. دستاورد کلیدی دیگر این رویکرد کاهش زمان تولید سلول های بنیادی خون ساز مدیفه شده است که تضمین می کند که این سلول ها در مدت زمان کوتاه تری در اختیار بیمار قرار گیرند. به عبارت دیگر هرچه این سلول ها مدت زمان بیشتری در خارج از بدن باشند احتمال این که توانایی خودنوزایی و نهایتا بهبود بیماری را از دست بدهد بیشتر است و کاهش این زمان می تواند کارایی ژن درمانی را افزایش دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه