تاریخ انتشار: پنجشنبه 03 مهر 1399
اسیدهای صفراوی بازسازی روده را افزایش می دهند

  اسیدهای صفراوی بازسازی روده را افزایش می دهند

محققین در EPFL کشفی جالب داشته اند که نشان می دهد چگونه اسیدهای صفراوی به عنوان مولکول های پیام رسان عمل می کنند و بازسازی روده را افزایش می دهند. این کشف می تواند نقش اسیدهای صفراوی را به عنوان مولکول های شبه هورمونی نشان دهند و راه های جدیدی را در جهت بازسازی روده باز کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سلول های بنیادی روده ای به طور دائم در حال جایگزین کردن سلول های پوشش اپی تلیومی روده هستند و موجب بازسازی و نوسازی هفتگی این ناحیه می شوند. این سلول ها قادر هستند که به عنوان مختلف سلول های پوشش روده تبدیل شوند تا عملکردهای مختلفی از جمله حفاظت ضد میکروبی، ترشح موکوس و ازادسازی هورمون های القا کننده مواد غذایی را به انجام برسانند. زمانی که آسیبی اتفاق می افتد، سلول های بنیادی روده ای فعال می شوند و ترمیم اپی تلیوم آسیب دیده را هماهنگ می کنند و موجب ریکاوری عملکرد روده می شوند.

در پژوهشی جدید، محققین EPFL کشف کرده اند قرار گرفتن سلول های بنیادی در معرض غلظت های فیزیولوژیک اسیدهای صفراوی می تواند رشد ارگانوئیدهای روده ای را افزایش دهد. این ارگانوئیدهای روده ای از سلول های بنیادی روده ای و در شرایط آزمایشگاهی تولید شدند و آناتومی و عملکردی شبیه روده واقعی داشتند. نتایج نشان داد که قرار گرفتن سلول های روده ای در معرض اسیدهای صفراومی نه تنها به رشد ارگانوئیدهای روده ای کمک می کند بلکه توانایی آن ها برای تمایز به سلول های تخصص یافته روده را نیز افزایش می دهد. اسیدهای صفراوی موجب افزایش تعداد سلول های ترشح کننده پپتید 1 شبه گلوکاکون(GLP-1) نیز می شوند که یک هورمون روده ای با خواص ضد میکروبی است. این یافته ها در مدل جانوری نیز اثبات شد.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که هر لحظه که ما غذا می خوریم، فرایندی شروع می شود که موجب ترشح اسیدهای صفراوی به روده می شود و همین امر بازسازی و عملکرد مناسب روده را از طریق اثر روی سلول های بنیادی روده ای تضمین می کند. محققین امیدوارند در آینده ای نزدیک مولکول های سنتتیکی را تولید کنند که بتوانند گیرنده TGR5 موجود روی سلول های بنیادی روده ای و به عنوان گیرنده اسیدهای صفراوی را هدف قرار دهند و موجب بازسازی هر چه بیشتر روده شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه