تاریخ انتشار: شنبه 23 فروردین 1393
اطلاعات در مورد پلاکت ها به حل معماهای اختلالات خونی کمک می کند

  اطلاعات در مورد پلاکت ها به حل معماهای اختلالات خونی کمک می کند

محققین این معما را که چگونه یک هورمون ضروری سازنده خون، تولید سلول های لخته خون به نام پلاکت ها را تحریک می کند، حل کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily،  این مطالعه کشف کرده است که چگونه سلول های مغز استخوان می توانندبیش از حد تحریک شوند و پلاکت های بسیار زیادی را تولید کنند. در بیماری های خونی مانند ترومبوسیتمیا، تعداد بسیار زیاد پلاکت ها می تواند منجر به ایجاد لخته در عروق خونی و در نهایت حمله و سکته قلبی شود.

پلاکت ها در متوقف کردن خونریزی نقش دارند و از تجزیه سلول های والدی به نام مگاکاریوسیت ها به وجود می آیند.

این محققین استرالیایی می گویند هورمون ترومبوپوئیتین مسئول سیگنال دهی به سلول های مغز استخوان برای تولید پلاکت ها است اما تاکنون محققین نمی دانستند که دقیقا کدام سلول ها به این سیگنال ها پاسخ می دهند. با مطالعه گیرنده ترومبوپوئتین روی سلول های خونی مغز استخوان به نام Mp1، این تیم تحقیقاتی سلول های دخیل درساخت پلاکت ها بعد از تحریک ترومبوپوئیتین را شناسایی کرد، امری که تاکنون اتفاق نیافتاده بود. این انزیم به طور مستقیم روی سلول های مگاکاریوسیتی برای تولید پلاکت ها اثر نمی گذارد. به نظر می رسد آنزیم ترومبوپوئیتین روی سلول های بنیادی و پیش ساز در چندین نسل قبل اثر می گذارد.

برای رسیدن به این نتیجه محققین گیرنده های Mp1 را به صورت ژنتیکی از سطح مگاکاریوسیت ها و پلاکت ها برداشتند و نتیجه  گرفته شده بسیار جالب بود. سلول های پیش ساز و بنیادی موجود در مغز استخوان شروع به تکثیر بسیار چشمگیری کردند و به صورت بسیار موثری مغز استخوان را به یک ماشین سازنده مگاکاریوسیت ها تبدیل کردند.

این مطالعه نشان می دهد که پلاکت ها و مگاکاریوسیت ها تعداد پلاکت ها را با محدود کردن دسترسی به  ترومبوپوئیتین کنترل می کنند.

در واقع این فعالیت محدود کنندگی کاملا برای جلوگیری از بیماری های خونی که تعداد بسیار زیادی مگاکاریوسیت و پلاکت در آن ها تولید می شود ضروری است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه