تاریخ انتشار: شنبه 15 شهریور 1399
اطلاعاتی جدید در زمینه نحوه تکوین سیستم عصبی

  اطلاعاتی جدید در زمینه نحوه تکوین سیستم عصبی

در یک مطالعه بین رشته ای مرکب از زیست شناسی تکوینی و زیست شناسی محاسباتی، محققین انستیتو کارولیسنکا یک مسیر ترانسکریپتومی پویا از تکوین نورون های حسی حرکتی را نشان داده اند و دیدگاه های جدیدی را در مورد تعیین سرنوشت سلول های عصبی بدست آورده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این مطالعه جدید محققین به ارزیابی تغییرات دینامیک بیان ژن در سطح تک سلول های پیش سازی پرداخته اند که با پیشرفت تمایزشان به نورون ها تبدیل می شوند و در نهایت به نورون های حسی مختلف تمایز می یابند. این مطالعه دیدگاه های جالب و مهمی را در مورد پیشرفت تمایز و ظهور هویت نورون های حسی اولیه ارائه کرده است. به عقیده محققین شناسایی ژن هایی که در مسیر تکوینی سلول های بنیادی به نورون های مختلف (از جمله نورون های حسی) دخیل هستند، می تواند کاربردهای مهمی در مطالعات عصبی و پاتولوژی عصبی داشته باشد. هم چنین شناسایی این ژن های موثر در تکوین نورون های حسی اولیه می تواند در مهندسی سلول های بنیادی پرتوان القایی و سلول های بنیادی جنینی موثر باشد و توانایی محققین برای کنترل و مهندسی جمعیت های عصبی خاص در مطالعات پایه، بازسازی بافت و غربالگری های دارویی دخیل در بیماری های مخرب را مقدور سازد.

هم چنین آن ها با استفاده از زیست شناسی محاسباتی توانسته اند الگوهای جالب و مناسبی را از ژن های دخیل در تغییرات دینامیک سلولی و نحوه فعالیت آن ها ارائه دهند و شاید بتوانیم با دستکاری الگوی فعالیتی آن ها، هموستازی سلولی و رفتار سلول ها را تحت تاثیر قرار دهیم و از این پتانسیل در کشف داروهای جدید استفاده کنیم.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه