سرطان خون، سیگار
تاریخ انتشار: یکشنبه 27 آذر 1390
افزایش خطر ابتلا به سرطان خون در کودکان دارای پدران سیگاری

  افزایش خطر ابتلا به سرطان خون در کودکان دارای پدران سیگاری

محققان استرالیایی در بررسیهای خود دریافتند کودکانی که پدران سیگاری دارند به طور متوسط 15 درصد با خطر بیشتری برای توسعه سرطان خون کودکی مواجهند.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از مهر، محققان موسسه تحقیقات بهداشت کودکان در استرالیا در بررسیهای خود نشان دادند سیگار کشیدن پدران در دوره باروری می تواند خطر توسعه شایع ترین سرطان خون کودکی با عنوان "لوکمی لنفوبلاستیک حاد" را حداکثر به میزان 15 درصد در کودک افزایش دهند.

 

هرچند این لوکمی شکل شایعی است اما هنوز بسیار نادر است و از هر 100 هزار کودک به حدود 3 تا 5 کودک آسیب می رساند.

 

این محققان به منظور دستیابی به این نتایج، خانواده های حدود 300 کودک متاثر از این نوع لوکمی و به ویژه عادت سیگار کشیدن والدین آنها را مورد بررسی قرار دادند و این اطلاعات را با اطلاعات جمع آوری شده از خانواده های 800 کودک سالم همسن مقایسه کردند.

 

نتایج این بررسیها نشان داد که رفتار مادر این فاکتور خطر را افزایش نمی دهد درحالی که عادت سیگاری بودن پدر به ویژه در دوره باروری به عنوان یک فاکتور خطر مهم به شمار می رود.

 

به طوریکه کودکانی که پدران آنها در دوران باروری حداقل 20 سیگار در روز می کشیدند خطر ابتلا به این بیماری در آنها 44 درصد افزایش می یافت و این خطر به طور متوسط در تمام کودکان متاثر از سرطان خون کودکی 15 درصد بیشتر بود.

 

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "مدتی است که ارتباط میان سیگار و سرطان خون در کودکی مورد بررسی قرار گرفته است. از آنجا که سیگار پر از مواد سمی و همچنین سرطانزا است بنابراین غیرمتحمل نیست که این به سلولهای سازنده اسپرم آسیب برسانند."

 

براساس گزارش دیلی میل، این تحقیق آسیبهای وارده به DNA اسپرم را که می توانند سبب بروز لوکمی در کودکی شوند مورد بررسی قرار نداده است.

 

این درحالی است که به گفته تحلیلگران، این بیماری احتمالاً نه تنها با سیگار بلکه با فاکتورهای مختلفی چون پرتوهای یونیزه کننده، پرتوهای ایکس و همچنین قرار گرفتن مادر در معرض حشره کشها در دوران بارداری که همگی می توانند DNA را تغییر دهند در ارتباط است.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه