تاریخ انتشار: یکشنبه 30 مهر 1391
امکان تولید تومورهای مغزی از سلول های عصبی

  امکان تولید تومورهای مغزی از سلول های عصبی

محققانی از ایالات متحده آمریکا و ژاپن نشان داده اند که نوعی تومورتهاجمی مغزی می توانند ازسلول های طبیعی در سیستم عصبی مرکزی از جمله نورون ها بوجود آیند. این سلول ها به مرحله سلول های بنیادی تمایزنیافته و ابتدایی برگشته و پس از آن می توانند تکثیرشوند.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از Medical Xpress ، یک تیم بین المللی از دانشمندان، به رهبری پروفسور Inder Verma و دکتر Dinorah Friedmann Morvinski ، از موسسه مطالعات بیولوژیکی در کالیفرنیا ، توسعه تومورهای بدخیم گلیوبلاستوما در موش را مورد مطالعه قراردادند. 
بسیاری از مطالعات موشی بر روی سرطان با پیوند بافتهای بدن انسان و یا سلول های سرطانی به موش های دارای سیستم ایمنی سازگار برای آغاز فرایند تشکیل تومورصورت می گیرد، اما این روشی نیست  که تومورهای واقعی درانسان شکل می گیرند. بنابراین، این تیم یک روش جدید را، که هدف آن تقلید ظاهری از جهش های تصادفی است با انتقال انکوژنهای جدید از طریق ویروس های اصلاح شده ژنتیکی به سلول های سالم موش طراحی کردند.
دراین مطالعه جدید، آنها انکوژنها را از طریق ویروس ها انتقال دادند و هنگامی که تومور شروع به شکل گیری کردند برخی ازاین سلولها را به مغز موش سالم منتقل کردند. آنها کشف کردند که تنها 10 سلول برای تولید یک تومور در مغز سالم مورد نیاز است.
دانشمندان قبلا تصور می کردند که تومور گلیوبلاستوما تنها از سلول های گلیال که ازسلول های عصبی حمایت و حفاظت کرده و مواد مغذی و اکسیژن را برای آنها فراهم می کنند، به وجود می آید. هنگامی که سلول های بنیادی درمغز کشف شدند، آنها همچنین به توانایی آنها در ایجاد سلول های سرطانی اشاره کردند.
تحقیقات جدید نشان می دهد که تومورها می توانند در واقع از انواع مختلفی از سلول های تمایزیافته در سیستم اعصاب مرکزی، از جمله سلول های بنیادی عصبی، آستروسیتها (یک نوع از سلول های گلیال) و حتی نورون ها، هنگامی که ژن های سرطان زا به آنها وارد می شوند، منشاء گیرند. سلول های عصبی تقسیم نمی شوند، اما هنگامی که این ژن ها وارد آنها شدند به سلول های بنیادی که می توانند به سرعت تکثیر شوند، تبدیل می شوند.
تومور ناشی از نورون ها و آستروسیت ها شبیه به رایج ترین و تهاجمی ترین تومورهای مغزی گلیوبلاستوما (GBM) که در انسان یافت شده است، می باشد. میزان متوسط بقا پس از تشخیص این نوع تومور حدود 14 ماه است.
این تحقیق که درمجله Science منتشر شده است، می تواند توضیح دهد که چرا تومورهای GBM بسیار تهاجمی بوده و به سختی درمان می شوند، و چرا آنها می توانند حتی پس ازجراحی برداشتن تومور و یا کشته شدن توسط داروهای شیمی درمانی دوباره رشد می کنند. در واقع هر سلول پس از پشت سر گذاشتن درمان می توانند روند ایجاد توموررا دوباره آغاز کنند.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
چهارشنبه, 29 مهر,1394

پزشک مشاور

سحر@: <br />باسلام <br />امکان تومور هست ،چون تومورهای مغزی حاصل تقسیم کنترل نشده و غیر طبیعی نورونها، سلول‌های گلیال (آستروسیت‌ها، اولیگودندروسیت‌ها، سلول‌های اپندیمال، سلولهای تولید کننده میلین شوان است،براثرجهش درژن های کنترل کننده سیکل سلولی هرسلولی می تواند سرطانی شود.

دوشنبه, 27 مهر,1394

سحر

با عرض سلام و خسته نباشید <br />من یک سوال داشتم:چرا سلول های عصبی سرطانی نمیشوند؟؟؟ اصلا طرح این سوال درسته یا نه؟؟ <br />اگه سوال درسته ایا جوابش میشه چون سرطان رشد و تقسیم بیرویه سلول هاست..و سلول عصبی تقسیم نمیشود پس سرطانی نمیشود؟؟ این درسته یا نه جواب دیگری دارد <br />ممنون میشم پاسخ سوال رو لطف کنید بگید <br />با سپاس

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه