تاریخ انتشار: شنبه 27 دی 1399
امیدوار کننده بودن سلول های بنیادی برای درمان ایسکمی بحرانی اندام حرکتی

  امیدوار کننده بودن سلول های بنیادی برای درمان ایسکمی بحرانی اندام حرکتی

نتایج میان مدت اولین کارآزمایی بالینی طراحی شده برای ارزیابی ایمنی و کارایی سلول درمانی ایسکمی بحرانی اندام حرکتی ناشی از آنژیت، امیدوار کننده نشان داده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این مطالعه جدید در دانشگاه فودان چین، محققین به مقایسه نتایج پیوند سلول های تک هسته ای خون محیطی و سلول های CD34+ خالص در درمان ایسکمی بحرانی اندام حرکتی(CLI) پرداخته اند.

ایسکمی بحرانی اندام حرکتی(CLI)، نوعی بیماری شریان های محیطی است که بدلیل انسداد شدید شریان ها در نواحی پایینی بدن رخ می دهد و موجب کاهش شدید جریان خون می شود. ایسکمی بحرانی اندام حرکتی حاصل از آنژیت ناشی از التهاب دیواره عروق خونی کوچک است. این مشکل مزمن منجر به درد شدید در پاها و انگشتان حتی در زمان استراحت می شود. در صورتی که این عارضه درمان نشود منجر به قطع اندام های حرکتی می گردد.

پیوند سلول مانند سلول های CD34+ خالص که سلول های بنیادی خون ساز چند توان هستند و هم چنین سلول های تک هسته ای خون محیطی(PBMNCs) که مخلوطی از سلول های ایمنی تخصص یافته مانند سلول های T، سلول های کشنده ذاتی و ... است، رفته رفته به درمانی امیدوار کنننده برای ایسکمی بحرانی اندام حرکتی تبدیل شده است.

در این کارآزمایی بالینی جدید که روی 50 بیمار مبتلا به این عارضه صورت گرفت، محققین بیماران را در دو گروه مساوی با دو جمعیت مختلف سلول تیمار کردند. نتایج نشان دهنده بهبودی قابل توجه در هر دو گروه بود اما میزان تسکین درد با سلول های CD34+ در مقایسه با گروه سلول های تک هسته ای خون محیطی به مراتب بهتر بود و عوارض مربوط به انسداد شریانی نیز در این گروه بهتر بود. تنها عیب استفاده از سلول های CD34+، هزینه بالای خالص سازی این جمعیت سلولی است.

در مجموع این مطالعه استفاده از سلول های بنیادی را درمانی موثر برای ایسکمی بحرانی اندام حرکتی می داند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه