تاریخ انتشار: یکشنبه 25 فروردین 1398
امیدوار کننده بودن سلول های بنیادی در کارآزمایی های بالینی درمان آرتریت زانو

  امیدوار کننده بودن سلول های بنیادی در کارآزمایی های بالینی درمان آرتریت زانو

سلول های بنیادی جمع آوری شده از مغز استخوان خود بیماران به دلیل توانایی بالایی که در بازسازی غضروف آسیب دیده دارند، امیدواری زیادی را در درمان استئوآرتریت زانو(KOA) نشان داده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، استئوآرتریت زانو یک بیماری شایع و ناتوان کننده در افراد مسن است که در آن غضروف فرسایش یافته و منجر به فرسایش استخوان زیرین می شود و در نتیجه فرد درد زیادی را تحمل می کند. این بیماری در شکل پیشرفته نیازمند فرد را نیازمند تعویض مفصل می سازد. در مطالعه ای که در نوع خود اولین محسوب می شود، محققین کانادایی از سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از مغز استخوان بیماران تحت بی حسی موضعی برای درمان استئوآرتریت زانو استفاده کرده اند. هدف آن تست بی خطر بودن و موثر بودن این سلول ها، کشف دوز بهینه این سلول ها، مکانیسم عملکرد این سلول ها و معیار انتخاب اهدا کننده مناسب برای این سلول ها بوده است.

این مطالعه شامل 12 بیمار 45 تا 65 ساله بوده که از اشکال ملایم تا شدید استئوآرتریت زانو رنج می بردند. آن ها به سه گروه تقسیم شدند و هر گروه دوزهای مختلفی از سلول های بنیادی مزانشیمی را دریافت کردند. در ادامه آن ها برای 12 ماه تحت نظر بودند. در انتهای این بازه زمانی محققین بهبودی قابل توجهی را در سطح دردی که بیماران تحمل می کردند مشاهده کردند. نتایج نشان داد که سلول های بنیادی مزانشیمی در همه دوزهای استفاده شده موثر بودند که این تاثیر در گروهی که بیشترین دوز را دریافت کردند بالاتر بود. این سلول ها اثرات ضد التهابی بالقوه ای نیز نشان دادند.

در مجموع نتایج این مطالعه نشان دهنده موثر بودن و بی خطر بودن سلول های بنیادی مزانشیمی در درمان استئوآرتریت زانو بوده است. محققین بدنبال انجام این مطالعه در مقیاسی وسیع تر هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه