تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 30 آبان 1396
امیدوار کننده بودن نانوذره های فلورسنس چند عملکردی برای جراحی سرطان

  امیدوار کننده بودن نانوذره های فلورسنس چند عملکردی برای جراحی سرطان

حتی با وجود تکنیک های تصویربرداری پیش از جراحی، هنوز هم جراحان برای یافتن بافت های بدخیم طی جراحی به درک بصری شان متکی هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سلول های توموری می توانند در مجاورت بسیار نزدیک بافت های سالم و عروق خونی قرار گیرند و این امر برداشتن آن ها را با چالش مواجه می کند. مطالعه ای اخیرا در دانشگاه اورگن نشان داده است که با استفاده از تزریق نانوذره های مبتنی بر نفتالوسیانین(SiNc-PNP)، 24 ساعت قبل از جراحی های برداشت تومور، می توان دید بهتری نسبت به بافت های توموری داشت و آن ها را راحت تر برداشت. این نانوذره ها زمانی که با تومورهای سرطانی در تماس قرار می گیرند، شروع به درخشیدن می کنند. در واقع این نانوذره ها با دو هدف استفاده می شوند: طی جراحی و تحت قرار گرفتن با نور مادون قرمز به تشخیص تومور کمک می کنند و دیگری این که می توانند به عنوان درمانی هدفمند برای فتوتراپی غیر سمی برای تومورهایی که به سختی برداشته می شوند استفاده شوند. در واقع این نانوذره ها شبیه یک کلید چراغ عمل می کنند، تا زمانی که سلول های توموری آن ها را روشن نکنند، خاموش می مانند.

با تابیدن نور مادون قرمز، سلول های توموری به صورت درخشان در می آیند. این نانوذره ها، نور را به گرما تبدیل کرده و سلول های توموری را حذف می کنند. در مدل های جانوری، این نانوذره ها به موفقیت به تومورها منتقل شده و درون آن ها متمرکز شده اند و حتی به هسته تومورها نیز نفوذ کرده اند. استفاده از فتو تراپی حین جراحی موش، نشان داده است که تومورهای زیر جلدی این موش ها به لطف سیگنال دریافتی از SiNc به طور کامل برداشته شده است. محققین گام بعدی این مطالعه را استفاده از این نانوذره ها و فتو تراپی برای مدل های توموری و جانوری متفاوت عنوان کرده اند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه