تاریخ انتشار: یکشنبه 28 دی 1393
انتقال سلول های بنیادی به پانکراس می تواند منجر به معکوس شدن دیابت نوع یک شود

  انتقال سلول های بنیادی به پانکراس می تواند منجر به معکوس شدن دیابت نوع یک شود

محققین در بیمارستان زنان وابسته به هاروارد با مطالعه سلول های بنیادی مزانشیمی راهی را برای تقویت و طولانی کردن اثرات درمانی در مدل های پیش بالینی دیابت نوع یک کشف کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، در دیابت نوع یک سلول های ایمنی جزایر پانکراسی که در تولید انسولین نقش دارند را تخریب می کنند. سلول های بنیادی مزانشیمی نوعی از سلول های بنیادی بالغ هستند که دارای ویژگی های ضد التهابی و سرکوب کنندگی سیستم ایمنی هستند. در مطالعات پیش درمانگاهی با استفاده از موش های مستعد به دیابت(غیرچاق)، محققین پیش از این دریافته بودند که تزریق درون وریدی سلول های بنیادی مزانشیمی می تواند آسیب های پانکراسی را  با کاهش قند خون و بدون تزریق انسولین تعدیل کند، اما این اثرات معمولی و موقتی است. اما در این مطالعه محققین بر این باور بودند که اگر بتوانند تعداد سلول های بنیادی مزانشیمی بیشتری را مجبور به جمعیت زایی در جزایر پانکراسی کنند، جزایر پانکراسی بیشتری می تواند از دست تخریب ایمنی فرار کنند و در نتیجه نتایج بهتری در مورد دیابت خواهیم داشت.

سلول های بنیادی مزانشیمی به طور طبیعی فاقد مولکول چسبندگی سطح سلولی به نام HCELL هستند که رفتن سلول  ها از طریق جریان خون به بافت های ملتهب را هدایت می کند. تزریق سلول های بنیادی مزانشیمی به جزایر پانکراسی آسان نیست زیرا پانکراس ترد و شکننده است و زمانی که دستکاری شود آنزیم های بسیار سمی تولید می کند. برای به دست آوردن سلول های بنیادی مزانشیمی تزریق شونده درون وریدی به جایگاه هایی که مورد حمله ایمنی قرار گرفته اند، این تیم آن ها را برای مولکول هدایت کننده HCELL مهندسی کرد تا بتوانند به جزایر پانکراسی ملتهب هدایت شوند. این تیم دریافت که تجویز سلول های بنیادی مزانشیمی دارای HCELL به موش های دیابتی موجب می شود که این سلول ها درون جزایر لانه گزینی کنند. نتیجه امر نرمال سازی بادوام سطح قند خون، عدم احتیاج به تزریق انسولین بیشتر و در نهایت معکوس شدن علایم دیابت است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه