تاریخ انتشار: چهارشنبه 24 اسفند 1390
اولين جنس باکتری بومی ايراني شناسايي و ثبت شد

  اولين جنس باکتری بومی ايراني شناسايي و ثبت شد

محققان مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران موفق شدند برای اولین بار يك جنس باکتری ايراني با نام"Alteribacillus bidgolensis " را از منطقه کاشان شناسايي و ثبت کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از روابط عمومي مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران، دكتر سيد ابوالحسن شاهزاده فاضلي، رييس مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران، در خصوص شناسايي و گزارش بين المللي اين ميكروارگانيسم جديد گفت: تا کنون 9200 گونه باکتری  از بیش از 2000 جنس باکتریایی در کره زمین شناخته شده است که این مقدار کمتر از 1% کل باکتریهای عالم حیات است در این میان باکتریهای که در شرایط بسیار سخت حيات مانند  غلظت بالاي نمك در حد اشباع در دریاچه های نمک، دماهای بسیار بالا تا 120 درجه سانتی گراد مانند چشمه های داغ و جوشان و کوه های آتشفشانی  و شرايط بسیار اسيدي یا قلیایی زندگي كنند و به آنها اکستریموفیل یا سختی دوست گفته می شود، بسیار مهم هستند. زیرا شرایط سختی که این میکروارگانیسم ها در آن زندگی می کنند شرايط حاكم بر اغلب فرآيندهاي صنعتي است و این باعث شده که اين گروه از ميكروارگانيسمها و فرآورده‌هاي آنها در مقوله بيوتكنولوژي صنعتي مورد توجه قرار گيرند و از آنها به عنوان ميكروارگانيسمهايي با توانمندي خاص در توليد تركيباتي  نظير آنزيمها، رنگيزه ها و ترکیبات دارویی  مختلف ياد شود. همچنین این میکروارگانیسم ها در پاکسازی زیستی و بخش های مختلف صنایع نظامی دارای کاربردهای فراوان هستند.

شاهزاده فاضلي افزود: جنس باکتری شناسايي شده جنس جديدي است كه با نام علمي Alteribacillus bidgolensis در معتبرترين ژورنال بين المللي سيستماتيك میکروبیولوژی (IJSEM‌) منتشر گرديد و به عنوان اولين جنس باکتری شناسايي شده از ايران به صورت بين المللي گزارش شد. اين ميكروارگانيسم به عنوان يك ذخيره ارزشمند هم اكنون در بانك ميكروارگانيسم هاي مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران با شماره دسترسي IBRC-M 10614T ثبت و نگهداري مي شود.  

 


ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه