تاریخ انتشار: دوشنبه 09 بهمن 1396
اولین میمون های کلون شده با تکنیکی که گوسفند دالی تولید شد

  اولین میمون های کلون شده با تکنیکی که گوسفند دالی تولید شد

محققین چینی پریمات های کلون شده ای را تولید کرده اند که می توانند انقلابی در مطالعه بیماری های انسانی ایجاد کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین چینی در شانگهای برای اولین بار با استفاده از تکنیکی که برای کلون کردن گوسفند دالی استفاده شد، یک پریمات کلون شده را تولید کردند. این تکنیک تاکنون قادر به تولید پریمات زنده نشده بود. محققین امیدوارند که از این تکنیک برای تولید جمعیت هایی از پریمات های از نظر ژنتیکی یکسان استفاده کنند که بتواند جانور مدل مناسبی برای اختلالات انسانی مانند سرطان باشند. این دستاورد جدید که چند روز پیش در مجله معتبر Cell به چاپ رسیده است می تواند در ترکیب با تکنیک ویرایش ژنی جدید CRISPR/Cas9 برای تولید مدل های مغزی پریمات های مهندسی ژنتیک شده برای بیماری های انسانی مانند پارکینسون استفاده شود. این دستاورد علی رغم این که می تواند زمینه ساز بسیاری از پژوهش های زیست پزشکی باشد، برخی از نگرانی ها را نیز بین محققین و جامعه ایجاد خواهد کرد زیرا چنین رویکردی می تواند برای کلون کردن انسان نیز استفاده شود. با رسیدن به این موفقیت و تولید میمون های کلون شده، دیگری سد تکنیکی برای کلون کردن انسان وجود نخواهد داشت.طی فرایند کلونینگ، محققین DNAی یک سلول اهدا کننده را به درون تخمکی که دارای مواد ژنتیکی خودش است تزریق می کنند. در این بین استفاده از DNAی مربوط به سلول های جنینی موفقیت بیشتری را در مقایسه با سلول های جانور بالغ ایجاد می کند.

در این مطالعه، محققین با استفاده از سلول های جنینی، 109 میمون کلون شده را تولید کردند و تقریبا سه چهارم آن ها را به 21 میمون آماده برای بارداری ایمپلنت کردند. این منجر به شش بارداری شد. دو مورد از این میمون های ماکائو دم دراز تا زمان تولد زنده مانده و اینک هشت هفته عمر دارند. ارزیابی سلامتی آن ها نشان داده است که آن ها از شرایط خوبی برخوردار هستند.

دکتر میتالیپوف یکی از متخصصین برجسته کلونینگ در دانشگاه اورگن می گوید باید به این تیم چینی تبریک گفت زیرا این دستاورد بسیار مشکل بوده است. در سال 2000 میتالیپوف فرایند مشابهی را با بیش از 15000 تخمک میمون انجام داد اما تنها توانست رده های سلول های بنیادی را از جنین های میمونی و انسا کلون شده تولید کند و هیچ گاه موفق نشد نوزاد زنده ای را از میمون ها بدنیا بیاورد.

جانوران کلون شده در مقایسه با جانوران غیر کلون شده، مدل مناسب تری برای مطالعه بیماری های انسانی محسوب می شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه