تاریخ انتشار: پنجشنبه 14 فروردین 1393
ایجاد سلول های بنیادی از یک قطره خون

  ایجاد سلول های بنیادی از یک قطره خون

محققین موفق به ایجاد روشی شده اند که با استفاده از یک قطره خون ساده گرفته شده از سر انگشت ، سلول های بنیادی پرتوان القا شده(iPSCs) را تولید کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، این روش هم چنین به افراد این توانایی را می دهد تا نمونه های خون خود را جمع کرده و آن ها را برای فرایندها و مطالعات بیشتر به آزمایشگاه ها بفرستند. دستیابی آسان به نمونه های خون با استفاه از این  تکنیک جدید می تواند موجب افزایش اهدا کننده ها و تنوع بیشتر آن ها و در نتیجه تثبیت مقیاس وسیعی از بانک های سلول بنیادی پرتوان القا شده انسانی شود. تبدیل این سلول های خونی به سلول های بنیادی پرتوان القا شده از طریق بازبرنامه ریزی سلولی صورت گرفته است و آن ها ویژگی شبیه به سلول های بنیادی جنینی به دست آورده اند.

این محققین برای اولین بار نشان داده اند که تنها حجمی معادل یک قطره خون برای این بازبرنامه ریزی کافی است و می توان این سلول ها را به iPSCها تبدیل کرده و کشت و تکثیر کرد.

افراد می توانند نمونه های خونی خود را گرفته و به آزمایشگاه بفرستند تا در آن جا بازبرنامه ریزی شوند. این نمونه ها به مدت 48 ساعت پابرجا می مانند و آن ها را می توان به مدت 12 روز در محیط کشت حفظ کرد.

سهولت استفاده از این تکنیک و نمونه گیری آسان می تواند منجر به تولید سلول های بنیادی پرتوان القا شده به عنوان یک جایگزین مناسب برای سلول های بنیادی جنینی شود.

از جمله مزیت های دیگر این تکنیک استفاده از حجم بسیار کم نمونه(یک قطره) در مقایسه با سایر روش ها است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه