تاریخ انتشار: چهارشنبه 29 آذر 1396
ایجاد موفقیت آمیز یک سیستم تولید انبوه برای کبدهای زیست مهندسی شده

  ایجاد موفقیت آمیز یک سیستم تولید انبوه برای کبدهای زیست مهندسی شده

ایجاد یک پلت فرم تولید انبوه که از نظر زیستی قابل قبول باشد می تواند بر موانع عمده ای که بر سر راه زیست مهندسی بافت های کبدی انسانی مناسب برای پیوند در انسان وجود دارد، غلبه کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین مرکز سلول های بنیادی سین سینایی با همکاری محققین ژاپنی در دانشگاه یوکوهاما توانسته اند این پلت فرم را طراحی و تولید کنند. این فرایند جدید به محققین اجازه می دهد که بسته بندی هایی بالغ بر 20 هزار ریز جوانه کبدی سه بعدی و دارای عملکرد که از نظر ژنتیکی مطابق هستند را زیست مهندسی کنند. چنین بسته هایی حاوی مقادیر کافی از سلول های کبدی هستند و می توانند نیازهای یک فرد مبتلا به نارسایی کبدی را برطرف سازند یا این که برای تست های دارویی استفاده شوند. از آن جایی که این جوانه های کبدی از سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) تولید شده اند، این امر موجب می شود که کبدهایی بدست آید که به طور کامل در محیط عاری از ترکیبات و مواد مشتق از جانوران رشد کرده اند. این امر موجب می شود که استفاده از این جوانه های کبدی تنها مختص تحقیقات نباشد و بتوان از آن ها در درمان نیز استفاده کرد. از آن جایی که با استفاده از این پلت فرم می توان جوانه های کبدی سه بعدی بسیار عملکردی را تولید کرد، فرایند تولید می تواند طبق استانداردهای بالینی پیش برود و به بسیاری از بیماران مبتلا به نارسایی های کبدی کمک کند.

در این مطالعه دکتر تاکابه و همکارانش، برای غلبه بر چالش مربوط به استفاده از سلول های پشتیبان یا فیدر جانوری؛ فرمولی از ترکیبات ژنتیکی و مولکولی را ارائه کرده اند که اجازه تشکیل بافت های کبدی در ظروف کشت دارای ریز چاهک با کف U شکل، را می دهد. برای تشکیل جوانه های کبدی نیز از سلول های iPS‌استفاده شد که به نوع سلول پیش ساز کبدی مورد نیاز برای تولید کبد سالم انسانی تبدیل شدند. این سلول ها شامل سلول های اندودرم کبدی و سلول های اندوتلیالی و مزانشیمی سپتوم بود. قرار دادن این سلول ها در ریز چاهک های مذکور منجر به خود سازماندهی و تشکیل جوانه های کبدی سه بعدی می شود. این روش کشت مقیاس پذیر بوده و می توان از این روش برای تولید مقادیر زیاد جوانه های کبدی برای پیوند استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه