تاریخ انتشار: یکشنبه 26 خرداد 1398
ایزوفرم لامینین مختص قلب به تولید پیش سازهای قلبی عروقی برای درمان قلب کمک می کند

  ایزوفرم لامینین مختص قلب به تولید پیش سازهای قلبی عروقی برای درمان قلب کمک می کند

محققین انستیتو کارولینسکا پیش از این تولید و ویژگی یابی یک ایزوفرم لامینین غشای پایه که قادر به پیشبرد تمایز سلول های بنیادی در شرایط آزمایشگاهی بود را گزارش کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، در مطالعه ای جدید آن ها سعی کردند که از ایزوفرمی خاص از لامینین برای تولید پیش سازهای قلبی عروقی از سلول های بنیادی پرتوان استفاده کنند. آن ها امیدوارند که پیش سازهای قلبی عروقی تولید شده بوسیله این روش بتواند به قلب آسیب دیده انسان پیوند شود و با تبدیل شدن به کاردیومیوسیت های بالغ به بازسازی قلب کمک کند. متاسفانه استراتژی های فعلی که از پیوند کاردیومیوسیت مشتق از سلول های پرتوان استفاده می کنند با آریتمی و اختلالات عملکردی قلبی همراه هستند.

آنالیزهای اولیه داده های بیان لامینین مشتق از بطن چپ انسانی و اهدا کننده های انسانی سالم نشان داد که لامینین 221 یا LN-221 به وفور در غشای پایه قلب انسان وجود دارد. جالب این که سلول های بنیادی جنینی کشت شده روی بستر حاوی LN-221 نیز موجب افزایش کارایی تمایز به رده های کاردیومیوسیتی و کاهش بیان ژن های دخیل در تراتوما و تومور می شود. پروتکل استفاده شده در این مطالعه نشان داد که کشت سلول های بنیادی پرتوان روی لامینین(LN-221) موجب افزایش تولید پیش سازهای کاردیومیوسیتی می شود که بعد از تزریق به قلب انفارکته موش، در آن جا تکثیر شده و به فیبریل های عضلانی قلبی مخطط انسانی تبدیل شدند و برای طولانی مدت زنده مانده و عملکرد قلبی را بهبود بخشیدند.

به عقیده محققین پیوند پیش سازهای قلبی عروقی مشتق از سلول های بنیادی پرتوان کشت شده روی بستر رشد مبتنی بر LN-221 ممکن است یک استراتژی درمانی قابل کاربرد برای آسیب قلبی باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه