تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 30 خرداد 1396
بازسازی اعصاب آسیب دیده با سلول های Pac-Man

  بازسازی اعصاب آسیب دیده با سلول های Pac-Man

مهندسین زیست پزشکی در تلاش برای رشد مجدد اعصاب آسیب دیده یک نیروی کمکی پیدا کرده اند که به نوعی سربازان پیاده سیستم ایمنی محسوب می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، ماکروفاژها که آن ها را تحت عنوان Pac-Man سیستم ایمنی می شناسند، اولین خط دفاعی بدن را تشکیل می دهند. آن ها  می  توانند هر چیزی که به نظر می آید برای بدن خطرناک است را ببلعند که شامل باکتری ها و خورده سلول ها نیز می باشد. با این حال مطالعه ای جدید نشان داده است که برخی از ماکروفاژها بهبود و ترمیم را نیز افزایش می دهند.

در این مطالعه که در دانشگاه Duke صورت گرفته است محققین نشان داده اند که احضار این ماکروفاژهای پیش التهابی می تواند به میزان زیادی به رشد مجدد اعصاب جدید در رت ها کمک کند. سال هاست که تصور می شود که بهترین راه برای ترمیم و رشد مجدد اعصاب آسیب دیده ارائه ماتریکس و بستری مناسب و پروتئین های رشد برای تحریک ترمیم است. اما پروفسور راوی بلامکندا در دانشگاه Duke می گوید که ما با یافتن بازیگران جدیدی در پشت صحنه فرایند ترمیم، این نظریه را کاملا تغییر داده ایم. ما براین باوریم که این رویکرد ورای کاربردهای خاصش می تواند اثر زیادی روی طب بازساختی داشته باشد. در حال حاضر روش استانداردی که برای ترمیم اعصاب آسیب دیده وجود دارد استفاده از اتوگرافت هاست که شامل برداشتن اعصاب کمتر مهم بدن و گرافت کردن آن ها به ناحیه آسیب دیده است. جایگزین کردن یک نورون حسی با یک نورون حرکتی یک تعویض مناسب نیست و ممکن است نوروماهای دردناکی در جایگاه آسیب ایجاد شود. سال ها محققین به دنبال راهی برای جایگزین کردن این روش بودند و از ورش هایی مانند فاکتورهای رشد و ... هم استفاده کردند اما بازهم ترکیب مناسبی که بتواند تمام ابعاد رشد را در بر بگیرد بدست نیامد. تا این که در این مطالعه جدید محققین دریافتند که حضور ماکروفاژها برای توانایی بازسازی دم سمندرها حیاتی است و مشاهده کردند که موارد نادر بازسازی که در پستانداران اتفاق می افتد نیز با هجوم این سلول ها به منطقه آسیب همراه است. این دو مشاهده موجب شد که محققین تصمیم بگیرند از ایده ای مشابه برای پل زدن یا مرتبط کردن اعصاب کمک بگیرند. در ادامه محققین نشان دادند که بازسازی اعصاب می تواند با مجبور کردن ماکروفاژها و فراخواندن آن ها به جایگاه آسیب، در رت ها افزایش یابد زیرا آن ها قادر به ترشح ترکیبات ترمیم کننده هستند. در ادامه آن ها پا را فراتر نهاده و بخش آسیب دیده اعصاب را با یک سیگنال زیستی پر کردند که موجب فراخواندن و جذب سلول های تمایز نیافته و تحریک آن ها برای تبدیل شدن به ماکروفاژهای پیش ترمیمی می شوند. محققین توانایی ترمیم کنندگی این روش را معادل استفاده از اتوگرافت ها می دانند. در ادامه آن ها قصد دارند که این روش را با بکار گیری یک نانوفیبر خاص که  می تواند به خوبی ارتباط بین دو سمت قطع شده اعصاب را برقرار کند نیز امتحان کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه