تاریخ انتشار: شنبه 20 آبان 1396
بانداژهای الکتریکی برای مبارزه با عفونت های باکتریایی

  بانداژهای الکتریکی برای مبارزه با عفونت های باکتریایی

محققین دانشگاه ایالتی اوهایو برای اولین بار بانداژهای خاصی را تولید کرده اند که با ایجاد یک میدان مغناطیسی ضعیف بیوفیلم باکتریایی را در محل زخم ها و سوختگی ها تخریب کرده، عفونت را مهار می کند، با مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری ها مبارزه می کند و منجر به بهبود فرایند ترمیم می شود. این پوشش در تماس با مایعات بدنی به صورت الکتریکی فعال می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مقاومت دارویی باکتری ها یک تهدید بزرگ محسوب می شود و بیوفیلم های مقاوم به آنتی بیوتیک ها را دلیل حداقل 75 درصد عفونت های باکتریایی می دانند. در واقع بیوفیلم های باکتریایی، یک مشکل بزرگ در درمان زخم ها هستند و مقاومت آن ها به داروها،نیاز به استراتژی های درمانی جدیدی را می طلبد. در این میان نکته ای که وجود دارد این است که باکتری ها برای چسبیدن به سطوح نیازمند برهمکنش های الکتروستاتیک هستند که یک بعد مهم در شکل گیری بیوفیلم ها محسوب می شوند.

در این راستا محققین در انستیتو  وکسنر دانشگاه ایالتی اوهایو پانسمان های الکتروشویی وایرلسی(WED) را با استفاده از نقره و روی پرینت شده روی پارچه تولید کردند. این پانسمان زمانی که مرطوب می شود، بدون نیاز به یک منبع تامین انرژی خارجی، میدان الکتریکی ضعیفی را تولید می کند که مقاومت باکتریایی را در هم می شکند. در ادامه این پانسمان WED به مدت دو ساعت روی عفونت زخم خوک قرار گرفت و توانایی اش برای مهار تشکیل بیوفیلم مورد ارزیابی قرار گرفت. در بخش دیگری از مطالعه نیز این پانسان بعد از هفت روز برای مطالعه تخریب بیوفیلم باکتریایی تثبیت شده استفاده شد. در هر دو مورد استفاده از این پانسمان الکتریکی موفقیت آمیز بود.

طی آسیب سوختگی، عملکرد سد پوستی از دست رفته و بدن آسیب پذیر می شود. بیماران مبتلا به سوختگی در معرض خطر از دست دادن آب هستند و در این میان عوامل خارجی مانند باکتری ها و مواد حساسیت زا به راحتی وارد بدن شده و مشکلاتی را برای فرد ایجاد می کنند. این مطالعه نشان می دهد که استفاده از پانسمان WED می تواند پوشش مناسبی را برای تضعیف بیوفیلم باکتریایی فراهم کند و به تسریع تشکیل سد عملکردی پوست کمک کند. استفاده از این پانسمان الکتریکی ظرف یک ماه آینده در مطالعات بالینی انسانی آغاز خواهد شد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه