تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 09 خرداد 1391
برخی از انواع نقص های شدید ایمنی را می توان با ژن درمانی درمان کرد

  برخی از انواع نقص های شدید ایمنی را می توان با ژن درمانی درمان کرد

در مقاله ای جدید نشان داده شده است که نقص ایمنی ترکیبی شدید ، نقصی در سیستم ایمنی بدن است که با از دست دادن سلول های ایمنی تطبیقی بدن مشهور به سلول های B و سلول های T همراه است.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از medindia.net؛ جهش در ژن های مختلف از جمله جهش در ژن آدنوزین دآمیناز(ADA) می تواند به توسعه این نقص ایمنی شدید منجر شود. گزینه های درمان معمول مثل درمان جایگزینی آنزیم، اثر بخشی محدودی دارند، اما پیوند مغز استخوان یک اهدا کننده سازگار منجر به پاسخی بهترمی شود.
این کارآزمایی بالینی اخیر نشان داد که ژن درمانی برای وارد کردن ژن ADA در سلول های مغز استخوان خود بیمار نیز می تواند به پاسخ مناسب منجر شود. اما گزارش شده است  که این بیماران می بایست نقصی در تحمل سلول B داشته باشند، یعنی برخی از سلول های B که به آنتی ژن واکنش نشان می دهند در حذف آنتی ژن ناموفق بوده و منجر به یک پاسخ ایمنی شوند.
دکتر  Eric Meffre و همکارانش در دانشگاه Yale و Alessandro Aiuti  در میلان ایتالیا با همکاری  با هم به دنبال درک بهتراین مسئله بودند که چرا بیماران مبتلا، با مشکلات تحمل سلول B درگیر می شوند. آنها دریافتند که از دست دادن ژن ADA عامل مستقیم مشکلات تحمل سلول B است و این نقص عمدتا بعد از ژن درمانی اصلاح می شود. نتایج آنها به نقش از قبل ناشناخته ADA در پاسخ سلول B اشاره داشته و از ژن درمانی به عنوان یک گزینه درمانی موثر برای بیماران مبتلا به نقص ایمنی شدید فاقد ADA، حمایت می کند.
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه