تاریخ انتشار: شنبه 01 اسفند 1394
بلوغ سلول های خونی به سلول های بنیادی خونساز

  بلوغ سلول های خونی به سلول های بنیادی خونساز

محققین انستیتو سلول های بنیادی هاروارد در بوستون سلول های خونی بالغ موش را به سلول های بنیادی خون ساز بازبرنامه ریزی کرده اند. آن ها برای این کار از کوکتیلی مرکب از هشت سوئیچ ژنتیکی(فاکتور رونویسی) استفاده کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این سلول های بازبرنامه ریزی شده که محققین آن ها را سلول های بنیادی خون ساز القایی(iHSC) نامیده اند، همه مشخصه های سلول های بنیادی خون ساز طبیعی را دارا هستند. آن ها قادرند به خودنوزایی بوده و می توانند همه اجزای سلولی خون را تولید کنند. از آن جایی که این فرایند منجر به تولید سلول های بنیادی خون ساز مناسب برای پیوند می شود، این یافته ها می تواند گام مهمی به سمت طب بازساختی باشد.

سلول های بنیادی خون ساز بدون توجه به منشا آن ها(مغز استخوان، خون بند ناف، خون محیطی و ...) ماده اولیه تمام پیوند های سلول های بنیادی خونی هستند. موفقیت پیوند هر فرد در پیوند سلول های خونی به تعداد سلول های بنیادی خون ساز موجود در پیوند مرتبط است. هر چه تعداد این سلول ها بیشتر باشد شانس موفقیت پیوند بیشتر است. اما متاسفانه مشکلی که وجود دارد که تعداد این سلول ها محدود است. در حال حاضر تولید سلول های خونی تنها از سلول های بنیادی و سلول های پیش ساز صورت می گیرد. اما در این مطالعه همان طور که گفته شد محققین توانستند سلول های خونی بالغ را به سلول های بنیادی بازبرنامه ریزی کرده و در آزمایشگاه تکثیر کنند. این امر موجب می شود که سلول های بنیادی خون سازی بیشتری در اختیار پزشکان قرار گیرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه