تاریخ انتشار: شنبه 06 آبان 1396
بلوک کردن مسیرهای کلیدی، راهی برای شکست دادن سلول های بنیادی سرطانی

  بلوک کردن مسیرهای کلیدی، راهی برای شکست دادن سلول های بنیادی سرطانی

محققین در مرکز تحقیقات ریکن در ژاپن دریافته اند که در یک موش انسانی شده(humanized mice)، کوکتیلی از داروها که مسیرهای کلیدی خاصی را بلوک می کنند در حذف لوکمیای میلوئید حاد(AML) موثر بوده اند. این بیماری سالانه بیش از 250 هزار نفر را در سراسر دنیا می کشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، بزرگ ترین مشکلی که با لوکمیای میلوئید حاد وجود دارد، عود مجدد بیماری است که در اغلب بیماران بعد از شیمی درمانی اتفاق می افتد. طی یکه دهه اخیر؛ مشخص شده است که سلول های بنیادی لوکمیایی می توانند دلیل اصلی عود مجدد بیماری باشند، زیرا این سلول ها در برابر شیمی درمانی مقاوم بوده و تکثیر می یابند.

تست کردن ترکیبات مختلف برای هدف قرار دادن این سلول های بنیادی سرطانی موجب شد که محققین در سال 2013 اعلام کنند که نوعی دارو به نام RK-20449 که قادر به هدف قرار دادن گیرنده های تیروزین کینازی است می تواند به درمان این بیماری کمک کند. از آن زمان تاکنون داروهای متنوعی طراحی شده است ولی هیچ کدام موفقیت صد در 100 نداشته است.

اخیرا محققین نشان داده اند که هدف قرار دادن دو مسیر مهم به طور همزمان می تواند برای حذف این سرطان امیدوار کننده باشد. یکی از مشکلاتی که در مورد لوکمیا و بسیاری از سرطان های دیگر وجود دارد این است که همه این سلول های می توانند دلایل ژنتیکی متنوعی داشته باشند و یا با این که از یک سلول منشا گرفته باشند اما موتاسیون های متعددی در ایجاد آن ها دخیل باشد، این موجب می شود که یافتن راه حل قطعی برای مبارزه با این سرطان ها مشکل باشد.

برای نشان دادن این که کدام موتاسیون ها واقعا دلیل ایجاد سرطان در بیماران مبتلا به لوکمیا میلوئید حاد هستند، محققین سلول هایی را از این بیماران در مراحل مختلف بیماری گرفته و آن ها را به موشی های ناقص از نظر ایمنی پیوند کردند و رفتار آن ها را در اندام هایی مانند مغز استخوان و طحال بررسی کردند. استفاده از این روش، محققین را قادر ساخت که موتاسیونی را در ژن کد کننده FLT3 کشف کنند که یک تیروزین کیناز مهم است. موتاسیون در FLT3، سلول های مغز استخوان طبیعی را به سلول های لوکمیایی تبدیل می کند و سپس ژن دیگری به نام BCL2 موجب مقاومت درمانی لوکمیای میلوئید حاد موتاسیون یافته برای FLT3 می شود. این موتاسیون که FLT3-ITD نام دارد یکی از شایع ترین موتاسیون ها در بیماران مبتلا به این بیماری است. استفاده از RK-20449 برای بلوک کردن پیام رسانی غیر طبیعی ناشی از FLT3-ITD، موجب می شود که سلول های لوکمیایی با موتاسیون های متعدد به طور موثری حذف شوند. هدف قرار دادن همزمان BCL-2 با داروی ثانویه ای به نام ونتوکلاس(ABT-199) منجر به حذف کامل لوکمیای میلوئید حا در موش های مدل شده برای این بیماری می شود.

این مطالعه نشان می دهد که موتاسیون های مختلفی در شروع سرطان دخیل هستند و مسیرهای متعددی هم منجر به مقاومت درمانی این سرطان ها می شوند. در نتیجه برای مقابله و حذف کامل سرطان نیاز به هدف قرار دادن همزمان چندین مسیر است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه