تاریخ انتشار: شنبه 05 مهر 1399
بی خطر بودن سلول های اپی تلیالی رنگ دانه دار شبکیه مشتق از سلول های بنیادی در مطالعات پیش بالینی

  بی خطر بودن سلول های اپی تلیالی رنگ دانه دار شبکیه مشتق از سلول های بنیادی در مطالعات پیش بالینی

مطالعه ای پیش بالینی در انستیتو کارولیسنکا از استفاده از سلول های اپی تلیالی رنگ دانه دار شبکیه مشتق از سلول های بنیادی جنینی برای درمان نابینایی حمایت می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، گروه های تحقیقاتی متعدد از جمله فردریک لانر و همکارانش در انستیتو کارولینسکا بدنبال ایجاد پروتکل تمایزی مشخص و عاری از ترکیبات جانوری برای تولید موثر اپی تلیوم رنگ دانه دار شبکیه(RPE) از سلول های بنیادی جنینی بوده اند. علاوه بر این، مطالعات پیش بالینی و بالینی متعددی نیز شواهدی را ارائه کرده اند که تزریق زیر شبکیه ای سلول های RPE می تواند مانع از دست رفتن گیرنده های نوری و در نتیجه نابینایی در بیماری تخریب ماکولای وابسته به سن شود.

در مطالعه ای جدید، لانر و همکارانش گزارش کرده اند که آنالیزهای گسترده آن ها شواهد قوی را دال بر بی خطر بودن سلول های hESCs-RPE داشته اند که با روش برون تنی بهینه سازی شده ای تولید شده اند. ارزیابی ها نشان داده است که این سلول ها بعد از تولید دارای ثبات کاریوتایپی هستند و بعد از پیوند نیز موجب تومورزایی نمی شوند. به طور کلی داده های بدست آمده حاکی از بی خطر بودن و ایمنی این سلول ها در مطالعات پیش بالینی بوده و راه را برای استفاده از آن ها در آینده ای نزدیک در بالین هموار کرده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه