تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 27 تیر 1391
تاثیر استراتژی های ارتقا سلامت بر میزان استرس و قدرت تصمیم گیری بیماران تحت پیوند مغز استخوان

  تاثیر استراتژی های ارتقا سلامت بر میزان استرس و قدرت تصمیم گیری بیماران تحت پیوند مغز استخوان

آموزش استراتژی های ارتقاء سلامت به بیماران پیوند مغز استخوان می توانند سبب افزایش اطمینان این بیماران در انجام مراقبت از خود در فرآیند درمان شود.

امتیاز: Article Rating

بیماران مبتلا به سرطان های خون پس از پیوند مغز استخوان با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند که برخود کارآمدی آنها در مراقبت از خود تاثیر منفی می گذارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین استراتژی های ارتقاء سلامت برخود کارآمدی این بیماران در مراقبت از خود انجام شد.
این تحقیق به صورت تجربی با مقایسه قبل و بعد در بیماران کاندید پیوند مغز استخوان انجام شد. 60 بیمار به صورت تصادفی به دو گروه 30 نفره آزمون و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمون آموزش در مورد استراتژی های ارتقا سلامت را دریافت کردند و با گروه کنترل مطابق با روتین بخش رفتار کردند. سپس خودکارآمدی دو گروه قبل و 30 روز بعد از مداخله مقایسه گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های t  زوج، t مستقل ، تحلیل کواریانس و مربع کای در نرم افزار SPSS 11.5 انجام شد.
اختلاف معنی داری بین متغیرهای دموگرافیک دو گروه مشاهده نشد. میزان خودکارآمدی گروه آزمون در مقیاس کلی و ابعاد سازگاری ، تصمیم گیری و کاهش استرس نسبت به گروه شاهد و همچنین نسبت به خودشان قبل از آموزش افزایش یافت( <P./001 ).تفاوت نمرات خودکارآمدی در همه ابعاد نسبت به قبل از مداخله از لحاظ آماری معنی دار بود (P<./05).
آموزش استراتژی های ارتقاء سلامت به بیماران پیوند مغز استخوان می توانند سبب افزایش اطمینان این بیماران در انجام مراقبت از خود در فرآیند درمان شود که در نهایت بقاء بیشتر به همراه کیفیت زندگی بالاتری را در این بیماران در پی خواهد داشت.
پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
ﺳﻪشنبه, 02 آبان,1391

ورشويي

با عرض سلام اينجانب دانشجوي كارشناسي ارشد مي باشم و با توجه به اينكه موضوع پايان نامه ام در مورد بيماران سرطاني مي باشد خواهشمند است اگر امكان دارد فايل تحقيق را برايم ايميل كنيد ضمنا اينجانب بعداز انجام تحقيق شما را از نتايج آن مطلع ميسازم
با تشكر

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه