تاریخ انتشار: چهارشنبه 09 مهر 1399
تایید یک رویکرد سلول درمانی که می تواند به بیمارانی که پیوند کلیه را دریافت می کنند کمک کند

  تایید یک رویکرد سلول درمانی که می تواند به بیمارانی که پیوند کلیه را دریافت می کنند کمک کند

بیش از 650 هزار آمریکایی از بیماری های کلیوی پیشرفته رنج می برند و این بیماری ها نه تنها سلامت فرد را به خطر می اندازند بلکه بار اقتصادی و اجتماعی زیادی نیز بر فرد و جامعه تحمیل می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، در حال حاضر بهترین و در دسترس ترین درمان برای بیماران کلیوی، پیوند کلیه از یک اهدا کننده مطابق از نظر ژنتیکی است. با این حال، اغلب بیماران ناچار به دریافت داروهای سرکوب کننده ایمنی در سراسر عمرشان هستند تا سیستم ایمنی شان، اندام پیوندی را رد نکند. با گذشت زمان، این داروها سمی شده و می توانند خطر عفونت، بیماری های قلبی، سرطان و دیابت را افزایش دهند و بر خلاف استفاده از این داروهای سرکوب کننده ایمنی، بسیاری از بیماران نیز در نهایت دچار رد پیوند می شوند.

برای حل این مشکل کمپانی Medeor نوعی سلول درمانی مبتنی بر سلول های بنیادی موسوم به MDR-101 را ارائه کرده اند. این درمان در فاز سه کارآزمایی بالینی قرار دارد و می تواند نیاز به داروهای سرکوب کننده ایمنی برای بیمارانی که دچار پیوند کلیه از نظر ژنتیکی مطابق شده اند، برطرف سازند. این کمپانی سلول های بنیادی خون ساز و سلول های ایمنی را از فرد اهدا کننده اندام(در این جا کلیه) می گیرد و آن را به فرد گیرنده تزریق می کند. وارد کردن سلول های ایمنی به فرد بیمار موجب ایجاد شرایطی به نام "کایمریسم مخلوط شده(mixed chimerism)" می شود که در آن سلول های ایمنی بیمار و اهدا کننده به طور هم زمان وجود دارند. به این ترتیب، سیستم ایمنی قادر خواهد بود که سازش یابند و کلیه اهدایی را تحمل کند و در نتیجه دیگر نیاز به استفاده از داروهای سرکوب کننده ایمنی نیست.

این سلول درمانی در قالب برنامه ای به نام RMAT مورد تایید FDA قرار گرفته است و این در حالی است که در فاز یک و دو کارایی و بی خطر بودن این درمان اثبات شده است و کمپانی Medeor بسیار امیدوار است که فاز سوم این کارآزمایی بالینی نیز با موفقیت به پایان برسد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه