تاریخ انتشار: شنبه 24 خرداد 1399
تجمع جهش های ژنتیکی در بیماری پیوند علیه میزبان مزمن(cGvHD)

  تجمع جهش های ژنتیکی در بیماری پیوند علیه میزبان مزمن(cGvHD)

بعد از پیوند سلول های بنیادی خون ساز، جهش ها در سلول های سفید خونی می توانند در پروفایل ایمنی غیر طبیعی مشارکت داشته باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، بیماری پیوند علیه میزبان(GvHD)، یک مشکل تهدید کننده حیات است که معمولا بعد از پیوند سلول های بنیادی خون ساز آلوژن اتفاق می افتد که تنها درمان موثر موجود برای بیماری های خونی از جمله لوکمیا است. در لوکمیا، سلول های سفید خونی مربوط به اهدا کننده پیوند، سلول های گیرنده را به عنوان یک غیر خودی شناسایی کرده و به بافت های گیرنده حمله می کنند. درک این امر که چگونه این سلول های سفید خونی اهدایی در مقابل سلول های گیرنده فعال می مانند می تواند راه را برای ایجاد استراتژی های درمانی جدید در GvHD هموار سازد.

در پژوهشی جدید در دانشگاه هلسینکی، دکتر ساتو موستجوکی و همکارانش به بررسی نقش جهش های موجود در سلول های T در GvHD پرداخته اند. جهش های سوماتیک یا اکتسابی در سلول های سرطانی شایع هستند اما در مورد آن ها و اهمیت آن ها در سایر سلول ها از جمله سلول های سیستم دفاعی بدن اطلاعات اندکی وجود دارد. ارزیابی های این مطالعه نشان داده است که برخی بیماران مبتلا به GvHD دارای یک جهش سوماتیک فعال در ژنی به نام mTOR هستند که رشد و بقای سلول ها را تنظیم می کند. وجود این جهش در سلول های T موجب می شود که آن ها قادر باشند که به سلول های خود بدن آسیب برسانند. در ادامه غربالگری مربوط به 527 دارو نشان داد که یک کلاس دارویی موسوم به  مهار کننده های HSP90 می تواند در آینده ای نزدیک با هدف قرار دادن این سلول های T دارای جهش، به درمان GvHD کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه