تاریخ انتشار: پنجشنبه 07 فروردین 1399
ترسیم تنوع سلولی در سراسر تومورهای غدد بزاقی

  ترسیم تنوع سلولی در سراسر تومورهای غدد بزاقی

طی مراحل اولیه تکوین تومور چه اتفاقی در درون سلول ها و بین سلول ها می افتد؟ فناوری توالی یابی تک سلولی و استفاده از مدل های موشی پژوهشگران را قادر ساخته است که تنوع سلولی موجود در سراسر تومورهای غدد بزاقی را به طور جامع ترسیم کنند و مسیر سلول های بنیادی سرطانی را ردیابی کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، برخلاف آن چه تصور می شود یک تومور توپر یا جامد مجموعه ای از سلول های مشابه نیست و مخلوطی از انواع مختلف سلول ها از جمله سلول های استرومایی و ایمنی است که در تومور کنار هم قرار گرفته اند. دو تیم تحقیقاتی در مرکز پزشکی مولکولی مکس دلبروک اطلسی دقیق از یک تومور کامل غدد بزاقی را در مدل موشی ارائه داده اند. آن ها سلول های منفرد را در سراسر تومور و بافت های پیرامون آن ترسیم کرده اند.

در این مطالعه، محققین بیش از 26 هزار سلول غدد بزاقی منفرد را از موش دارای تومور و موش سالم جداسازی کردند. در ادامه آن ها از مدل های محاسباتی برای آنالیز مقادیر زیادی از داده های بدست آمده از این نمونه ها استفاده کردند و هر سلول را به صورت منفرد یا در قالب گروهی از سلول ها مانند سلول های استرومایی، سلول های ایمنی، سلول های تولید کننده بزاق و سلول های سرطانی آنالیز و مورد شناسایی قرار دادند. آنالیزها نشان داد که جمعیت سلول های بنیادی سرطانی موجود در تومور بی نهایت کوچک هستند(کمتر از یک درصد سلول های موجود در بافت). به دلیل فراوانی اندک آن ها، شناسایی آن ها به مارکرهای سطح سلولی و به سیستم های مبتنی بر کشت سلول بستگی دارد. نتایج بدست آمده نشان می دهد که سلول های بنیادی سرطانی از سلول های بازال(قاعده ای) سرطانی مشتق می شوند و در ادامه قبل از این که به جمعیت های سلولی مشابه با سلول های لومینال تبدیل شوند به سایر زیر نوع های سلولی موجود در غدد بزاقی تبدیل می شوند.

این یافته نشان می دهد که زمانی که اتفاقی اشتباه در سلول های قاعده ای تومورهای جامد اتفاق می افتد، آن ها شروع به تبدیل شدن به سلول های بنیادی سرطانی می کنند. به عقیده محققین درک مکانیسم های تبدیل سلول های توموری به سلول های بنیادی سرطانی می تواند منجر به ایجاد راهکارهای درمانی جدید برای سرطان غدد بزاقی شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه