تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 فروردین 1399
ترمیم فتق یا بیرون زدگی دیسک های بین مهره ای همانند وصله کردن لاستیک پنچر شده

  ترمیم فتق یا بیرون زدگی دیسک های بین مهره ای همانند وصله کردن لاستیک پنچر شده

یک تکنیک دو مرحله ای جدید برای ترمیم دیسک های بیرون زده، از ژل کلاژن برای عایق کردن سوراخ دیسک ها استفاده می کند و دیسک های پاره شده را به روشی ترمیم می کند که شبیه وصله کردن لاستیک پنچر شده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از بنیان، بعد از پارگی دیسک، مواد ژله مانندی از دیسک بیرون زده نشت می کند و منجر به التهاب و درد می شود. این آسیب معمولا به یکی از دو روش ذیل درمان می شود: یا جراح به نوعی سوراخ را می بندد و مانع از نشت بیشتر می شود و یا این که آن را با مواد جایگزین پر می کند و باز هم مانع از نشت بیشتر می شود. هر کدام از این روش ها بسته به شرایط فرد موثر خواهد بود.

در پژوهشی جدید، پروفسور لورانس بوناسار و همکارانش در دانشگاه کورنل این دو روش را در هم آمیخته و با استفاده از یک رویکرد دو مرحله ای پارگی دیسک را به نوعی وصله می کنند، این امر عملکرد مکانیکی دیسک را حفظ می کند و مانع از تخریب بیشتر آن یا کولاپس شدن دیسک می شود. بوناسر و همکارانش از یک ژل کلاژنی استفاده کرده بودند که از ریبوفلاوین به عنوان یکی از مشتقات فعال شونده با نور ویتامین ب استفاده می کند. به جای  دوختن دیسک، محققین می توانند پارگی را با استفاده از ژل پر کنند و با تاباندن نور موجب فعال شدن ریبوفلاوین شوند. واکنش شیمیایی حاصل موجب متصل شدن فیبرهای کلاژنی به یکدیگر و سفت شدن و جامد شدن آن می شوند. به طور مهم تر، ژل بستر مناسب تری را برای رشد سلول ها و ایجاد بافت های جدیدی ارائه می کند و موجب عایق شدن بهتر پارگی در مقایسه با دوختن(بخیه) می شود.

این تکنیک پنج تا 10 دقیقه طول می کشد و می تواند به همراه دایسکتومی انجام شود که فرایندی است که موجب آن بخش نوکلئوس پالپوزوس از ریشه عصبی برداشته می شود. این تکنیک می تواند برای انواع مختلف تخریب دیسک و .... استفاده شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه