تاریخ انتشار: شنبه 23 اسفند 1393
تست جدید از سلول های بنیادی انسانی برای شناسایی عوارض جانبی خطرناک داروها استفاده می کند

  تست جدید از سلول های بنیادی انسانی برای شناسایی عوارض جانبی خطرناک داروها استفاده می کند

محققین در کالج سلطنتی لندن تستی را طراحی کرده اند که ترکیباتی از سلول های خونی اهدا شده را به تنهایی برای پیش بینی این که یک داروی جدید موجب واکنش های ایمنی شدید در انسان می شود یا خیر، استفاده می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این تست می تواند مانع از فجایعی مانند آن چه در سال 2006 اتفاق افتاد شود که داروی TGN1412 موجب شد که شش جوان سالم به دلیل استفاده از این دارو دچار مشکل و نارسایی برخی اندام ها شوند. این داوطلبین بعد از دریافت داروی TGN1412 دچار یک واکنش التهابی فجیع به نام طوفان سیتوکین شدند. واکنش های طوفان سیتوکین یک نگرانی بزرگ برای درمان های بیولوژیم جدیداست  که از موادی مانند آنتی بادی ها استفاده می کنند.

با این حال، پیش بینی عوارض جانبی طوفان سیتوکین در تست هایی که فقط یک سلول را استفاده می کنند، بسیار مشکل است زیرا این واقعه به برهمکنش بین سلول های خونی و سلول های اپی تلیالی بستگی دارد که عروق خونی را می پوشانند. اما از آن جایی که این سلول ها در نواحی عمیق بدن قرار دارند، آن ها به طور طبیعی از بافت باقی ماننده بعد از جراحی ها یا بافت بعد از مرگ یا عروق نافی بعد از تولد نیز رشد می کنند. به این دلیل، تست های رایج از سلول های اندوتلیالی گرفته شده از یک فرد و سلول های سفید خونی متعلق به فرد دیگر استفاده می کنند. زمانی که سلول ها از دو اهداکننده مختلف استفاده شوند، یکی ممکن است در قبال دیگری واکنش ایمنی نشان دهد که به این معنی است که سیستم قبل از استفاده دارو نیز آمادگی التهاب را داشته است. این امر موجب می شود که تست به طور اشتباه نسبت به دارویی که خطری ندارد واکنش شدید  ایمنی نشان دهد. محققین در این دانشگاه به دنبال حل این مشکل با جداسازی سلول های بنیادی خون داوطلبین رفته اند و از آن ها برای رشد سلول های اندوتلیالی در آزمایشگاه استفاده کرده اند. سپس آن ها سلول های سفید خونی را گرفته و آن ها را به سلول های اندوتلیالی فرد اهداکننده اضافه کردند تا شرایطی مانند آن چه در عروق خونی شان وجود دارد را ایجاد کنند. سپس داروی TGN1412 به لوله های آزمایش اضافه شد، مخلوط سلولی انبوهی از سیتوکین ها را آزاد کرد مانند آن چه که در بدن اتفاق می افتد. این روش جدید بسیار بهتر است زیرا تنها نیاز به خون افراد دارد و سلول های افراد مختلف را با هم مخلوط نمی کند و این تست ها را معقول تر می کند. این محققین می گویند که ما از تکنولوژی سلول های بنیادی بالغ برای تست های آزمایشگاهی که می توانند از فاجعه ای مانند آزمایش TGN1412جلوگیری کنند استفاده خواهیم کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه