تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 19 فروردین 1393
تشخیص سرطان ها به کمک آزمایش خون

  تشخیص سرطان ها به کمک آزمایش خون

محققان می گویند روزی آزمایش ساده خون می تواند برای تشخیص بسیاری از انواع سرطان موسوم به سرطان های solid کافی باشد و پزشکان را قادر سازد تا میزان بافت سرطانی را در بدن تعیین کرده و درمان مناسب را به کار گیرند.
امتیاز: Article Rating
 
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، یک آزمایش ساده خون می تواند روشی سریع و صحیح برای تشخیص تومورها باشد. پیش از این محققان با مشاهده میزان DNA تومورها که در خون وجود دارد این کار را انجام می دادند که روشی وقت گیر است و به اندازه کافی نیز حساس نیست. اکنون محققان دانشگاه  Stanford روشی را ابداع نموده اند که می تواند به سرعت کاربرد بالینی پیدا کند. این روش می تواند برای بسیاری از سرطان ها کاربرد داشته باشد و بسیار حساس و اختصاصی است. این روش به پزشکان این امکان را می دهد تا 50 درصد بیماران را در مراحل اولیه سرطان ریه و همه بیمارانی را که در مراحل پیشرفته سرطان قرار دارند شناسایی کنند. روش مذکور نسبت به مقادیر ناچیزی از DNA موجود در خون بیمارنیز حساس است در مورد تعداد زیادی از بیماران نیز قابل استفاده است. نتایج تحقیقات گروه فوق در مجله معتبر Nature Medicine ارائه شده است. 
حتی در غیاب درمان نیز سلول های سرطانی به طور پیوسته تقسیم می شوند و می میرند. هنگامی که می میرند DNA آن ها در خون ریخته می شود درست مانند پیام های کوتاهی که داخل بطری انداخته می شوند . با خواندن این پیام ها که ممکن است ازمیان 10000-1000 یکی از آن ها متعلق به سلول های سرطانی باشد پزشکان این امکان را پیدا خواهند کرد تا به سرعت و با روش غیر تهاجمی میزان سرطان را تشخیص داده و روش مناسب تری را برای درمان بیمار در پیش گیرند. برای این که مقادیر بسیار اندک DNA متعلق به سلول های سرطانی در میان DNA سلول های سالم قابل تشخیص باشند روش هایی برای استخراج ، پردازش و آنالیز DNA بهینه شده اند. محققان ارائه دهنده روش فوق ادعا می کنند روش آن ها قادر به شناسایی یک مولکول DNA سلول سرطانی  در میان 10000 مولکول DNA  سلول های سالم است. به علت جهش های موجود در DNA سلول های سرطانی تقسیمات سلولی از کنترل خارج شده تومور تشکیل می شود. به علت تقسیمات بی رویه سلولی جهش های بیشتری رخ خواهد داد که ممکن است باعث مقاومت تومور به درمان شوند. به گفته محققان سرطان یک بیماری ژنتیکی است ولی برخلاف  بیماری های ژنتیکی دیگر مانند سندرم داون که علت ژنتیکی بیماری مشخص است، در مورد سرطان ها نمی توان  نقص های ژنتیکی و جهش ها را به راحتی  مشخص کرد و یک نوع سرطان ممکن است از نظر ژنتیکی در بیماران مختلف، متفاوت باشد و نیز این امکان وجود دارد مجموعه ای از جهش ها بین این بیماران  مشترک باشد. این گروه در مطالعات خود از روش های  bioinformatics   سود جسته اند. در این روش بر خلاف سایر روش ها که تنها بر اساس  جهش های خاصی طراحی شده اند تعداد زیادی از جهش ها درنظر گرفته شده است .
هدف بعدی این گروه ارائه روشی برای غربالگری وتشخیص افراد سالم ولی در معرض خطر ابتلا به سرطان هایی مانند سینه، پروستات، ریه و...است. 
پایان مطلب/ 
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه