تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 29 مهر 1399
تغییر در پاسخ سلول های بنیادی به التهاب و معکوس شدن بیماری پریودنتال

  تغییر در پاسخ سلول های بنیادی به التهاب و معکوس شدن بیماری پریودنتال

بیماری پریودنتال که آن را بیماری لثه نیز می نامند یک عفونت خطراناک است که تقریبا نزدیک به 50 درصد آمریکایی های بالای 30 سال و بیشتر را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر این بیماری درمان نشود، می تواند استخوان آرواره را تخریب کرده و موجب از دست رفتن دندان شود. هم چنین این بیماری با دیابت و بیماری های قلبی عروقی نیز مرتبط است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، درمان های موجود برای بیماری پریودنتال شامل بازگردن لثه عفونت کرده و اضافه کردن گرافت های استخوانی برای تقویت دندان است. اما مطالعه ای جدید کشف کرده است که دو نوع مولکول خاص می توانند سلول های بنیادی را برای بازسازی و معکوس کردن التهاب ناشی از بیماری پریودنتال تحریک کنند.

در این مطالعه محققین ابتدا سلول های بنیادی استخراج شده از دندان عقل را درون ظروف آزمایشگاهی کشت دادند. در ادامه محققین محیط بیماری پریودنتال التهابی رت در این ظروف آزمایشگاهی تقلید کردند. در گام بعد دو نوع مولکول سنتتیک خاص به نام های Maresin-1 و Resolvon-E1 را اضافه کردند و مشاهده کردند که این دو مولکول سلول های بنیادی را برای بازسازی حتی در شرایط التهابی تحریک می کنند. این دو مولکول فنوتیپ سلول های بنیادی را بازبرنامه ریزی می کنند و ظرفیت این سلول ها برای بازسازی کنندگی در حضور التهاب را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند. این یافته می تواند منجر به تکوین درمان های جدید برای درمان این بیماری شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه