تاریخ انتشار: دوشنبه 19 آبان 1399
تغییرات متابولیکی مغزی و از دست رفتن بویایی در COVID-19

  تغییرات متابولیکی مغزی و از دست رفتن بویایی در COVID-19

از دست رفتن بویایی(anosmia) و چشایی(ageusia) یکی از علایم شایع بیماری COVID-19 محسوب می شود و حدود 80 درصد افراد مبتلا این علایم را نشان می دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، ویروس کرونای جدید(SARS-CoV-2) با متصل شدن به گیرنده ACE2 و با کمک پروتئین TMPRSS2به سلول میزبان وارد می شود. مطالعات روی بیماران مبتلا به COVID-19 نشان می دهد که در حالی که ACE2 و TMPRSS2 به طور گسترده ای بوسیله سلول های غیر جنسی سیستم تولید مثلی، غدد بومن، سلول های پرزدار روده و سلول های بنیادی اپی تلیوم بویایی بیان می شوند که این امر در مورد نورون های حسی بویایی صدق نمی کند.

مطالعه ای بوسیله محققین دانشگاه ارسموس به بررسی دخیل بودن سیستم عصبی مرکزی در فرایند از دست رفتن بویایی بیماران مبتلا به کرونا پرداخته است. هدف این مطالعه بررسی ناهنجاری های ساختاری و متابولیکی مغزی بیماران مبتلا به COVID-19 بوده است که از دست رفتن بویایی را تجربه می کنند. بررسی های MRI و ناهنجاری های متابولیک در سیستم بویایی و نواحی مغزی روی بیماران نشان دهنده بلوک شدن جانبی شکاف های بویایی در برخی بیماران و عدم تقارن پیاز بویایی در برخی دیگر از آن ها بود. تصاویر MRI هیچ گونه ناهنجاری را در مسیر بویایی نشان نداد. در این میان مشخص شد که متابولیسم گلوکز در ناحیه مرکزی بویایی و برخی از نواحی قشر بویایی دچار مشکل است. در نهایت نتایج حاکی از وجود ارتباط بین متابولیسم گلوکز در مناطق مغزی و شدت و مدت زمان از دست رفتن بویایی طی  ابتلا به COVID-19 بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه