تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 دی 1399
تقویت بازسازی سلول های بنیادی و پیش ساز خون ساز با سیرولیموس(Sirolimus)

  تقویت بازسازی سلول های بنیادی و پیش ساز خون ساز با سیرولیموس(Sirolimus)

در مورد نقش راپامایسین و سرکوب کننده آن موسوم به سیرولیموس در تنظیم سلول های بنیادی و پیش ساز خون ساز(HSPCs) تناقضاتی وجود دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، در پژوهشی جدید، محققین نشان داده اند که سیرولیموس(Sirolimus) بازسازی سلول های بنیادی و پیش ساز خون ساز را در موش هایی که بدنشان در معرض پرتو درمانی و سایر استرس زاهای بازسازی کننده قرار گرفته بود تقویت کرد.

این مطالعه نشان داد که سلول های Lin-CD150+ در مغز استخوان موش های پرتو درمانی شده و مورد تیمار با سیرولیموس قرا گرفته بیان افزایش یافته ای از c-kit و سایر ژن های مربوط به خون سازی را نشان می دهند. هم چنین تیمار با سیرولیموس موجب افزایش تولید سلول های بنیادی خون ساز دارای عملکرد در این موش ها شد. از دیگر مزایای تیمار با سیرولیموس می توان به تقویت پاکسازی گونه های فعال اکسیژن(ROS) و افزایش ریکاوری سلول های بنیادی خون ساز اشاره کرد.

به طور خلاصه این مطالعه جدید ارتباط بین سیرولیموس و ریکاوری سلول های بنیادی خون ساز در پاسخ به تنش هایی که روی خون سازی وارد است را نشان می دهد و حاکی از کاهش آسیب DNA و ROS در موجود تحت استرس قرار گرفته بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه