تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 29 تیر 1395
تلاش های جدید در حیطه مهندسی زیست پزشکی برای بهبود ترمیم قلب

  تلاش های جدید در حیطه مهندسی زیست پزشکی برای بهبود ترمیم قلب

رویای بسیاری از محققین در سراسر دنیا ایجاد بافتی جدید برای جایگزینی یا پشتیبانی عضله آسیب دیده قلبی بعد از حمله قلبی است و در این میان محققین زیست پزشکی در دانشگاه آلاباما بیرمنگام نیز سعی در طراحی راهی برای ترمیم قلب داشته
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، در این مطالعه جدید دکتر ژانگ و همکارانش در ابتدا در مطالعه ای که روی خوک مدل برای مشکل قلبی انجام دادند، شبکه ای فیبرین را در ناحیه آسیب دیده قلب این حیوانات گذاشته و سه نوع سلول قلبی عروقی را به زیر آن تزریق کردند. فیبرین به حفظ و بقای سلول های تزریق شده کمک کرده، موجبات رشد آن ها را فراهم می آورد و مانع از آسیب قلبی بیشتر می شود.

بعد از رسیدن به این موفقیت، آن ها بودجه ای معادل سه میلیون دلار را از انستیتو ملی سلامت(NIH) دریافت کردند و  درگام بعد به جای این که سلول ها را به ناحیه آسیب تزریق کنند منتظر زنده ماندن و عملکرد آن ها شوند تصمیم گرفتند که به صورت رباتیک شبکه ای از بافت قلبی را با استفاده از سلول های منفرد و با استفاده از پرینترهای سه بعدی موجود ساخته و رشد دهند. زمانی که آن ها این بافت قلبی را به ناحیه آسیب دیده قلبی پنج بیمار پیوند کردند، مشاهده کردند که بافت انفارکته قلبی بیماران تا حد زیادی عملکرد مجدد خود را بازیابی کرد.

در این پرینترهای سه بعدی، بازوهای رباتیک انواع سلول های مختلف را با چیدمان خاص از ظروف آزمایشگاهی(پتری دیش ها) بر می دارند و آنها را درون سوزن های مشخصی قرار می دهند که چند میکرون ضخامت دارند. سلول های در حال رشد بعد از سه الی هفت روز در هم ادغام می شوند و روی سوزن ها اشکالی شبه بافتی را ایجاد می کنند. سپس محققین این بافت مهندسی شده را برداشته و برای ترمیم عضله قلبی استفاده می کنند.

این قطعه مهندسی شده می تواند به صورت سفارشی پرینت شود و به اندازه ای باشد که نیازهای عضله قلبی بیمار را برآورده کند. این بافت قلبی پیش رگزایی شده می تواند دو تا چهار سانتی متر وسعت و تا پنج میلیمتر ضخامت داشته باشد. نیازی به گفتن ندارد که تمام این فرایندها در شرایط کاملا استریل و در محیط های کشتی صورت می گیرد که اکسیژن و مواد غذایی لازم را برای سلول های زنده فراهم می کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه