تاریخ انتشار: چهارشنبه 09 مهر 1399
تنظیم مناسب متابولیسم سلول های بنیادی مانع از ریزش مو می شود

  تنظیم مناسب متابولیسم سلول های بنیادی مانع از ریزش مو می شود

تیمی از محققین دانشگاه کلوگن و هلسینکی مکانیسمی را کشف کرده اند مانع از ریزش مو می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این پژوهش جدید محققین نشان داده اند که سلول های بنیادی فولیکول مو برای رشد مجدد مو حیاتی هستند و می تواند با تغییر وضعیت متابولیکی شان در پاسخ به غلظت های پایین اکسیژن در بافت، طول عمر شان را افزایش دهند.

سلول های بنیادی درون نیچ ها یا ریز محیطی قرار دارند که برای عملکردشان حیاتی است. بدنبال فعال شدن، این سلول های بنیادی فولیکول مو از نیچ شان خارج می شوند تا غلاف خارجی ریشه مو را تولید کنند اما مجموعه ای از سلول های این غلاف مجددا به درون نیچ بر می گردند و مجددا به سلول های بنیادی تبدیل می شوند. مکانیسم این برگشت پذیری تاکنون ناشناخته باقی مانده بود.

اما در این مطالعه جدید محققین فنلاندی نشان داده اند که توانایی سلول های غلاف خارجی ریشه مو برای بازگشت به وضعیت بنیادینگی نیازمند سرکوب سوئیچ مکانی از گلیکولیز به فسفریلاسیون اکسیداتیو و متابولیسم گلوتامین است که طی پیشرفت اولیه تولید سلول های بنیادی فولیکول مو رخ می دهد. سرنوشت سلول های بنیادی فولیکول مو برگشت پذیر است و متابولیسم گلوتامین نیز بوسیله محور مولکولی mTORC2-Akt تنظیم می شود. حذف mTORC2 منجر به عدم ایجاد مجدد نیچ سلول های بنیادی فولیکول مو، بازسازی نامناسب فولیکول مو و اختلال در حفظ این سلول های بنیادی می شود که خود با ریزش مو و عدم جایگزینی مو همراه است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه