تاریخ انتشار: پنجشنبه 14 فروردین 1399
تولید اولین سلول های بنیادی از افراد بالای 110 سال(supercentenarian)

  تولید اولین سلول های بنیادی از افراد بالای 110 سال(supercentenarian)

افرادی که بیش از 110 سال عمر می کنند را اصطلاحا فوق صد سال یا supercentenarian می نامند که نه تنها به دلیل سن بالایشان بلکه به دلیل سلامتی قابل توجهی که تا این سن داشته اند مورد توجه هستند. به نظر می رسد که این گروه از افراد به بیماری هایی مانند آلزایمر، بیماری های قلبی و سرطان مقاوم هستند ولی دلیل این پتانسیل آن ها مشخص نیست.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Phys.org، در پژوهشی جدید، محققین برای اولین بار توانسته اند سلول های یک پیرزن 114 ساله را به سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) بازبرنامه ریزی کنند. این موفقیت که حاصل تلاش پژوهشگران کمپانی Sanford Burnham Prebys و AgeX Therapeutics است محققین را قادر می سازد که دلیل طول عمر زیاد و سلامتی عجیب این افراد را شناسایی کنند.

در این پژوهش محققین سلول های خونی سه فرد مختلف از جمله پیرزن 114 ساله مذکور، یک فرد 43 ساله و یک کودک 8 ساله مبتلا به پروجریا(پیری زودرس) را گرفتند و آن ها را به سلول های iPS بازبرنامه ریزی کردند. در ادامه این سلول ها به سلول های بنیادی مزانشیمی تبدیل شدند که قادر به تولید انواع مختلفی از سلول های بدن از جمله استخوان، غضروف و چربی هستند.

ارزیابی ها نشان داد که سلول های مشتق از فرد supercentenarian به همان آسانی سلول های دو فرد دیگر به سلول های بنیادی مزانشیمی تبدیل شدند. همان طور که انتظار می رفت، تلومرهای این سلول ها نیز به نوعی ریست(reset) شدند. جالب تر این که تلومرهای iPSCs فرد supercentenarian، بیش از دو فرد دیگر به سطح جوانی بازگشتند. با این حال، ریست شدن تلومری در iPSCs فرد supercentenarian در مقایسه با دو فرد دیگر با فراوانی کمتری اتفاق می افتد که نشان دهنده این است که پیری بیش از حد اثراتی دائمی نیز بر جای می گذارند که برای ریست کردن آن ها باید بر آن ها غلبه کرد.

با بدست آوردن پتانسیل بازبرنامه ریزی سلول های افراد supercentenarian، می توان به رمز و رازهای پیرامون این افراد دست یافت.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه