تاریخ انتشار: شنبه 06 خرداد 1396
تولید سلول های بنیادی خودنوزایی کننده برای پیوند

  تولید سلول های بنیادی خودنوزایی کننده برای پیوند

محققین در Weill Cornell Medicine یک روش خلاقانه را ایجاد کرده اند که منبع نامحدودی از سلول های خونی سالم را از سلول های پوشاننده عروق خونی تولید می کند. این اولین باری است که محققین تولید سلول های بنیادی خون ساز با این روش را گزارش می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تولید این سلول های بنیادی خون ساز، یک پیشرفت سرنوشت ساز محسوب می شود که نه تنها می تواند به درمان اختلالات خونی منجر شود، بلک می تواند مکانیسم و زیست شناسی پیچیده خودنوزایی سلول های بنیادی را نیز آشکار سازد. از آن جایی که این روش راه را برای تولید مقادیر انبوه سلول های بنیادی برای پیوند و کاربرد بالینی هموار می سازد می تواند به درمان بسیاری از بیماری خونی و ژنتیکی منجر شود.

سلول های بنیادی خون ساز(HSCs)، سلول هایی با دوام و با عمر طولانی هستند که به همه سلول های خونی ائم از سلول های سفید خونی، سلول های قرمز خونی و پلاکت ها تبدیل می شوند. میلیاردها سلولی که در بدن وجود دارند نمی توانند مدت زمان زیادی زنده بمانند و به طور دائم باید جایگزین شوند. در برخی از بیماری ها مانند آنمی، خونریزی های شدید و عفونت ها این امر اتفاق نمی افتد. یکی از ویژگی های خاص سلول های بنیادی خون ساز، خودنوزایی آن ها برای تشکیل سلول های بنیادی خون ساز بیشتر است. این ویژگی موجب می شود که تنها چند هزار از این سلول های بنیادی خون ساز در طول عمر فرد تولید شوند. محققین مدت هاست که به دنبال یافتن راهی برای تولید سلول های بنیادی خونساز سالم برای درمان بیماری ها هستند. اما این امر تاکنون محقق نشده است. در مطالعه ای که اخیر در Nature به چاپ رسیده است، دکتر رفیع و همکارانش راهی را برای تبدیل موثر سلول های مفروش کننده عروق خونی به نام سلول های اندوتلیالی به سلول های بنیادی خون ساز فراوان و دارای عملکرد یافته اند که می توان از آن ها به عنوان منبعی همیشگی برای پیوند استفاده کرد. در بخشی از این مطالعه نیز آن ها نوع خاصی از سلول های اندوتلیالی را کشف کرده اند که به عنوان سلول های نیچ عروقی و به عنوان محیطی تغذیه کننده عمل می کنند و نوعی از خودنوزایی مربوط به سلول های بنیادی خون ساز را توجیه می کنند.

محققین سلول های اندوتلیالی عروقی را از موش بالغ جداسازی کرده و آن ها را برای بیش تولید پروتئین های خاص مربوط به عملکرد سلول های بنیادی خونی القا کردند. این سلول های بازبرنامه­ریزی شده در هم کشتی با نیچ عروقی مهندسی شده رشد کرده و تکثیر بیشتری داشتند. زمانی که این سلول های بنیادی خون ساز برنامه ریزی شده به صورت تک سلول و با اخلاف شان به موشی که همه سلول های ایمنی و خونی شان با پرتودرمانی تخریب شده بود، پیوند شدند، مشاهده شد که این سلول ها خودنوزایی کرده و سلول های خونی سالمی را تولید کردند. به نظر می رسد که سلول های بنیادی خونساز حاصل بازبرنامه ریزی سلول های اندوتلیالی، سیستم خون ساز بادوامی را ارائه می دهند که می تواند برای درمان بسیاری از بیماری های خونی مورد استفاده قرار گیرد. این امر از نظر بالینی نیز بسیار مهم است، زیرا سلول های بازبرنامه ریزی شده می توانند به بیماران کمک کنند بعد از پیوند مغز استخوان با عفونت ها مبارزه کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه